دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

اشتباه دارویی

یکی از مسئولیت های خطیر پرستاران تجویز دارو برای بیمار است که متاسفانه می تواند با اشتباه همراه بوده و بیماران را در معرض خطراتی قرار دهد که قابل پیشگیری می باشند.

 

در دیکشنری موزبی "اشتباه دارویی" اینگونه تعریف شده است:

 

««« هرگونه تجویز ناصحیح یا اشتباه یک دارو مثل اشتباه در دوز یا طریقه تجویز اشتباه و نارسایی در نسخه نویسی یا تجویز داروی صحیح یا فرمول دارویی جهت یک بیماری یا شرایط خاص ، استفاده از داروهای تاریخ مصرف گذشته، اشتباه در زمان تجویز دارو، فقدان آگاهی در مورد عوارض جانبی ناشی از ترکیب بعضی داروهای خاص.

خطاهای دارویی ممکن است به عللی مثل سختی خواندن دست خط  پزشک ، ناآگاهی در مورد داروهای مختلف با اسامی مشابه و فقدان اطلاعات در مورد آلرژیها و حساسیتهای دارویی فرد رخ دهد. »»»

 

بر اساس آخرین تحقیقات در کشور آمریکا سالیانه حدود 5/1 میلیون نفر به دلیل اشتباهات دارویی آسیب می بینند.

اشتباهات دارویی ممکن است در هر شیوه ای از تجویز رخ دهند؛ اما این خطر در مورد داروهای وریدی بسیار بیشتر است. زیرا اولا تجویز وریدی داروها، فرایند پیچیده ای است. ثانیا داروهای خطرناکی همچون هپارین، انسولین (رگولار - البته گاهی مثلا در زمان درمان کتواسیدوز دیابتی) و مخدرها به روش وریدی تجویز می شوند.

در یک مطالعه منتشر شده در سال 2003 ، مشخص شد در 49% تمامی موارد تجویز داروها به روش وریدی، اشتباه دارویی وجود دارد که البته بیشتر آنها در مورد داروهای وریدی تجویزی به روش مستقیم بوده است.

در مطالعه دیگری هم مشخص شد که بیش از 60% عوارض جانبی بالقوه خطرناک و تهدید کننده زندگی در ایالات متحده در زمان تجویز درمانهای وریدی رخ می دهد.

بدیهی است این اشتباهات با افزایش قابل توجهی در میزان مرگ ومیر بیماران و همچنین مشکلاتی از جمله افزایش طول مدت بستری در بیمارستان و افزایش هزینه ها همراه هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد