دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

اموزش به بیمار با کم کاری تیرویید

اموزش به بیمار با کم کاری تیرویید

1.    به بیمار اموزش دهید که خستگی بیش از حد و ریزش مو و پوست خشک وگرفتگی صدا واز بین رفتن میل جنسی نشانه های کم کاری تیروئید میباشد

2.علایم خفیف کم کاری تیرویید از قبیل خستگی درد عضلانی و گیجی ممکن است از نظر بیمار یا خانواده به عنوان فرایند طبیعی سالمندی تلقی شود

3.طی درمان باید مراقب تداخل هورمونهای تیروییدی با سایر داروها باشید هورمونهای تیروییدی ممکن است باعث افزایش گلوکز خون شوند بنابراین لازم است دوز انسولین یا داروهای ضد دیابت تنظیم شود

4. بیمار باید در فعالیتها در محدوده توانایی اش برای جلوکیری از عوارض بی حرکتی شرکت کند.

.5ر بیماران مبتلا به کم کاری تیرویید  به علت تغییر وضعییت دفع وسوخت و ساز مواد تضعیف وضعیت تنفسی  و کاهش  سرعت متابولیسم تجویز داروها باید با رعایت کامل احتیاط انجام شود.

.6بیمار باید برای کاهش لرز از پتو و لباس اضافی استفاده کند از به کار بردن بالشتکهای گرماده یا پتوهای برقی خودداری شود زیرا خطر گشاد شدن عروق محیطی و به دنبال ان اتلاف بیشتر گرمای بدن و احتمال بروز کلابس عروقی افزایش می یابد.

7..پس از درمان موقیت امیز کم کاری تیرویید وبهبود علایم بعضی از بیماران با یاداوری پیشرفت و تشدید علایم دچار افسردگی یا خشم می شوند باید بیمار و خانوادهاش اگاه باشند که علایم و ناتوانی در تشخیص امری شایع است و قسمتی از سیر بیماری کم کاری تیرویید را تشکیل می دهد . گاهی اوقات بیمار وخانواده اش در ارتباط با مسایل و واکنشهای هیجانی به کمک و مشاوره نیاز پیدا می کنند.

8.بیما باید چگونگی مصرف داروها و نیز اثرات مثبت و عوارض جانبی انها را به طور کامل بداند و در صورت بروز مشکل به پزشک خود مراجعه کند.

 9.صرف داروهای تجویز شده را حتی پس از رفع علایم ادامه دهید.

10.بیمار وخانوادهاش معمولا نسبت به تغییرات ناشی از کم کاری تیرویید بسیار نگران هستند پرستار به انها اطمینان می دهد که بسیاری از علایم پس از بهبود از بین میرود.

11.لزوم انجام ازمایشات دوره ای  و نشانه های مصرف کمتر یا بیشتر از حد مورد نیاز داروها را بدانید ودر صورت بروز مشکل با پزشک مشورت کنید.

12.رژیم غذاتی مناسب برای کاهش وزن و پیشگیری از عوارض رژیم کم کالری سرشار از فیبر مثل سبزیجات و با مایعات فراوان است.

13.به بهداشت و اجتناب از عفونت والودگی اهمیت فراوان دهید.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     چک کردن علایم حیاتی برای بررسی نبض وکاهش درجه حرارت وافزایش وزن بدون دریافت غذا

       به بیمار گفته شود اگر کم کاری تیروئید پیشرفت کند واکنشهای عاطفی کُند وعملکرد داروهای ارام بخش و خواب آور افزایش  می یابد

     بیمار را به تنفس عمیق و سرفه تشویق کنید

     داروهای خواب اور با احتیاط مصرف شود

     بیمار را به انجام فعالیتهائی  که در محدوده تحمل اوست تشویق کنید

نظرات 74 + ارسال نظر
Romina سه‌شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 11:25 ب.ظ http://www.black-love.blogsky.com

سلام
بازم مزاحم همیشگی
ولی ایندفعه اومدم که به عرضتون برسونم من دارم در یک وبلاگ دیگه هم همکاری میکنم
یعنی چند تا دوست یا بهتره بگم همکار پیدا کردم که دارم باهاشون همکاری میکنم
توی اون وبلاگ به آدرس
http://7ename.blogfa.com/
فقط از مطالب روانشناسی کمک گرفتم وبرای شما عزیز گذاشتم تا اگه دوست داشتی بری بخونی.
اگه دوست داشتی بیا خوشحالمون میکنی

Romina پنج‌شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 06:18 ب.ظ http://www.black-love.blogsky.com

سلام
خوبی؟؟؟
بازم رومینا با یک مطلب جدید اومد
خیلی قشنگه
خیلی احساساتیه
دوست دارم بیای بخونی
البته اگه افتخارش بدی
ولی من منتظرم
دوست داشتی بیا
ممنون

ثریا شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 04:41 ب.ظ http://s1921.blogsky.com

سلام دوست عزیز . خوبید؟ خیلی وقته سری به ما نمی زنید .
امیدوارمهرجا هستید خوش باشید .

tahere hosseini شنبه 11 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 06:35 ق.ظ

باسلام! من اگه خدابخوادازاین به بعدیکی ازبازدیدکنندگان جدیداین سایت هستم، خواستم بگم که اگه امکانش است،درموردکم کاری تیروئیدوعلایم این بیماری بطورکلی ذکرکنید.چون ازوقتی که من متوجه شدم ،این مشکل ودارم کلأسیستم بدم ریخته بهم.آیاکبدچرب،کلسترول خون بالا،چربی خون ،دردسینه ها...شامل این عوارض هستند.25ساله ازسوئد.ممنون ازلطفتون

در این سایت در باره کم کاری تیروئید زیاد صحبت شده می تونی ه پست های دیگه مراجعه کنی
سیستم بدنو میریزه بهم اما اگه دارو ، به اندازه و سر وقت مصرف بشه شما هیچ اثری از بیماری نمی بینی

davoud جمعه 15 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 02:43 ب.ظ

سلام
خیلی ممنون از مطالبتون ممنون می شم یه رونوشت از آخرین مطالبتون به این ایمیل میل کنیدبنده دانشجوی پرستاری هستم ومایلم به مدیریت محترم وبلاک همکاری کنم
باتشکر
abdzadeh.davoud@gmail.com

liili یکشنبه 17 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 07:10 ب.ظ

با سلام وعرض تشکر از مطالب خوبتان...اینجانب 27 ساله هستم و 30 شهریور سقط داشتم(عدم رشد جنین تا 8هفتگی)و پس از آن آرمایش دادم که TSH8.7 را برایم نشان داد،جهت اطمینان یک هفته بعد دوباره آز دادم و 6.7 برای TSH دیده شد؛که داروی لووتیروکسین برایم تجویز شد البته هفته اول نصف وبعدش یک عدد،که با توجه به تپش قلبی که داشتم دوباره همان نصف را میخورم،شایان ذکر است که کلا دوره درمان من از 20 آبان شروع شده است و نتیجه آزمایش 17 آذر من عدد 1.05 را برای TSH نشان داد،سوالی که ازتون دارم این که به نظر شما باید قرصامو بخورم یا نه؟میترسم بعدشم دچار پرکاری تیرویید شم! واینکه میتونم برای بارداری اقدام کنم؟

باردار شدن مشکلی ایجاد نخواهد کرد
داروها باید استفاده شوند
با پزشکتون هم مشورت کنید

مهدی شنبه 23 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 01:26 ب.ظ

سلام..لطفادرموردتاثیرکم کاری تیروئیدبرحافظه توضیح بدید.ممنون

عبدالعزیز بدیچی چهارشنبه 18 دی‌ماه سال 1392 ساعت 03:59 ق.ظ

سلام من کم کاری ترویید دارم و تریاک هم میکشم tshمن یک دفعه10/5بود والان روزی یک قرص لووکسین مصرف میکنم لطفا مرا راهنمایی کنید ایا تریاک اثر منفی روی بهبودی دارد یا نه .متشکرم

سلام
داروهای مروط به کم کاری تیروئید رو طبق نظز پزشک و سر وقت مصرف کن
مصرف مخدر اشکالی رو در روند درمان بوجود نمیاره
اما سعی کن داروها رو با نظر پزشک مصرفغ کنی و آزمایشات دوره ای رو هم
انجام بدی چون درمان کم کاری تیروئید بسیار طولانی مدته و شما باید
تقریبا تا آخر عمر دارو استفاده کنی

مینا شنبه 28 دی‌ماه سال 1392 ساعت 11:36 ب.ظ

سلام من 21سالمه وتازه متوجه شدم کم کاری تیروئیددارم یک سال ونیم که برا بارداری اقدام کردم اماجواب نگرفتم دکتربرام قرص تجویزکرده روزی نصف بخورم خیلی نگرانم که باردارنشم لطفاکمکم کنید

سلام پاسخ شما به ایمیلتان ارسال شد

باران جمعه 11 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 05:52 ب.ظ

سلام من دختری شانزده ساله هستم به کم کاری تیروئید مبتلا شدم مدتی بود قرص تیروکسین مصرف کردم به حالت نرمال شده خواستم ببینم بازم مصرف کنم یا نه.
لطفا مواد خوراکی که در بهبود یا در تشدید تیروئید موثر است را به ایمیلم ارسال کنید
ممنون

sara چهارشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 08:18 ب.ظ

سلام همسرم چن وقته که مبتلا به این بیماری شده.دکترها گفتن راه درمان نداره.خوایتم بپرسم میشه این بیماری درمان بشه؟

سلام
این بیماری با مصرف دارو تقریبا به طور کامل کنترل میشه
نکته اینجاست که دارو ها نباید قطع بشن و آزمایشات دوره ای برای کنترل کردن بیماری لازمه

خودمونی دوشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 01:25 ب.ظ http://yasinablogfa.com

سلام دو ماه پیش فهمیدم کم کاری تیروئید دارم
TSH خونم 15 این عدد خیلی بده؟روزی یه قزص میخورم
عوارض بیماریم درمان میشه؟

سلام
شما با مصرف منظم قرص ها و آزمایشات دوره ای کاملا سالم هستید

masi چهارشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 08:23 ب.ظ

سلام.من 6روز هفته نصف لووتیروکسین استفاده میکنم. یک ماه هست میخواستم بدونم قرص ضد بارداری یاسمین استفاده کنم تداخلی نداره؟ ممنون از راهنمایتون

سلام
تداخلی وجود نداره

تکتا سه‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 12:44 ب.ظ

من دختر 13ساله هستم tshخونم38/5دکترم که میگه باید تااخر عمرم دارو مصرف کنم میخواستم بدونم واقعاباید تا اخر عمرم این بیماری رو تحمل کنم یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟راستی ممکنهtshخونم از این بیشترشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام
با مصرف دارو شما مثل یه آدم معمولی زندگی خواهید کرد
نگران نباشید
مصرف منظم دارو + آزمایشات دوره ای منظم = زندگی سالم واسه شما

محمد رضا شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 12:24 ب.ظ

سلام
من قبلا تیروئید پرکاری داشتم ومدت چند سال دارو مصرف کردم ولی به دارو رفع نشد به روش یدواکتیو درمان شدم ولی الان 10سالی هست تیروئیدم کار نمی کنه فقط صبحها یک عدد قرص مصرف می کنم ایا مشکلی برام به وجود نمی آورد

سلام
به شما توصیه می کنم آزمایشات ماهانه رو هم انجام بدین

کیبانا شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 02:16 ب.ظ

سلام

ملیحه شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 06:40 ب.ظ

با سلام.من خانمی 37 ساله ام که از 16 سالگی مبنلا به دیابت شدم.و روزی 4 بار انسولین مصرف میکنم.تازگی به علت علائمی شامل استرس و افزایش ضربان قلب و کمی تنگی نفس و آشفتگی ابتدا به دکتر قلب مراجعه کردم که نوار قلبم وتست ورزشم خوب بود فقط آخر تست ورزش یک افزایش ضربان قلب داشتم که دکتر قرصسوتا هگزال80 نصفی صبح وشب داد و آلپرازولام 0/5 برای اضطرابم وگفت قلبت مشکل خاصی ندارد وبرای پیشگیری از گرفتگی عروق روزی یگ عدد آسپرین وآتورواستاتین تجویز کرد ولی باز اون حالتها را داشتم که جند روز بعد برادرم که پزشک عمومی است آذمایش کامل برایم دادکه نتیجه ی ان کم کاری تیروئید بودکه tshام 25/5 بودو28 تا کلسترولم بالا بود و12 تا ldlام با روزی نصفی قرص لووتیروکسین 0/1 میلی گرم شروع کردم بعد از یک هفته 1 عدد چون آلپرازولام خیلی خواب آور بود بجای ان کلرودیازپوکساید 5 میخوردم ولی باز علائم استرس ودلهره که تا توی گلو م میسوزه وحالت تهوع بهم دست میده واز هولم احساس کرختی میکنم وراه میرم و دست وپامم یخ میکنه وخیلی کم تنگی نفس میگرم البته داررو را از 28 اسفند شروع کردم.برادرم میگه چیزی نیست کلرودیازپوکساید را روزی دوتا بخور ولی من باز نگرانم ووقتیکه حالت استرس وآشفتگی بهم دست میده خیلی میترسم وخودم فکر میکنم وقتی نصفه قرص تیروکسین میخوردم بهتر بودم.البته حدود 2-3 تا همm.c.v,m.c.h هم پایین بود که برادرم هفته ای 2-3 تا قرص آ هن تجویز کرد که فکر میکنم با تنظیم تیروئیدم کلستول و کم خونی ام خوب میشود همچنین میزان قندم هم بالا میرود ممنون از راهنمایی شما

سلام
به نظر می رسه علائم شما ترکیبی از افت قند ، کم کاری تیروئید و کم خونی شماست
حالت تهوع و کرختی و سرد شدن دست و پا می تونه از کم خونی شما باشه
اگه MCV زیر 80 ,MCH زیر 27 باشه شما مشکوک به تالاسمی مینور هم هستینکه البته نگرانی نداره فقط باید آهن استفاده کنین
در کل توصیه می شه به یک متخصص داخلی مراجعه و همه این موارد رو براش شرح بدین
شما باید در مورد این سه بیماری دارو همزمان استفاده کنین و آزمایشات کنترلی هم ماهانه انجام بدین

تکتا شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 06:44 ب.ظ

میخواستم بدونم غیراز مصرف دارو چه کار های دیگری باید انجام بدم که زود تر بهبود پیدا کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟یعنی واقعا باید تا اخر عمرم دارو مصرف کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟داروی دیگری نیست که به بهبود زودترم کمک کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟قیمتش مهم نیست :

سلام
یک سری کارها هست که توی همین وبلاگ نوشتم
می تونی رژیم غذایی خاصی هم داشته باشی
با یک متخصص تغذیه صحبت کن

تکتا دوشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 10:09 ق.ظ

ایا کم کار ی تیروئیدممکن است درعرض 6ماه از1/7به 38/5 برسد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وسونوگرافی قبلی هیچ تیروئیدی نشان نداده بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

سلام
کاملا امکان داره
شما باید آزمایشات دوره ای منظم و مصرف قرص منظم داشته باشید

تکتا دوشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 07:52 ب.ظ

می خواستم بدونم که غیر از قرص لووتیروکسین داروی دیگری وجود نداره که به بهبود زود ترم کمک کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ قیمتش مهم نیست توروخدا بگن که با tsh38/5 تااخرعمرم تیروئید دارم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یانه دل داری نمی خوام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

سلام
نگران نباش
به این بیماری مثل یه دوست نگاه کن و گرنه اذیت می شی
این دوست یه کم حساس و زود رنجه
باهاش مهربون باش
سعی کن بیشتر بشناسیش
ببین چه نیازهایی داره و چجوری می تونی بهش کمک کنی و خوشحالش کنی
اگه شما داروهات رو سر وقت بخوری به دوستت احترام گذاشتی
هر چند وقت یه بار باید آزمایش بدی که مبادا این دوستت مشکلی براش پیش بیاد
داروی دیگه داره اما باید با نظر متخصص باشه

تکتا سه‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 06:15 ب.ظ

میخواستم بدونم ایا ممکن است سونو وازمایشم اشتباه شده باشد ومن تیروئید نداشته باشم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام
اینکه شما کم کاری تیروئید نداشته باشی ، امکانش هست اما خیلی ضعیف
راهش هم اینه که مجددا بری و انجامشون بدی
اما پیش یه متخصص دیگه ، یه سونوگراف دیگه و یک آزمایشگاه دیگه

تکتا چهارشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 09:04 ب.ظ

همون طور که گفتین ازمایش دیگه ای انجام دادم خیلی خیلی از سایت خوبتون ممنونم دعا کنین کم کاری تیروئید نباشه باشم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مینا پنج‌شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 11:38 ب.ظ

سلام من مدت دوساله میگرن دارم درماه سه روز دردداشتم الان حدود7ماهه هرروز سردرددارم پریشونم دلشوره دارم اضافه وزن پیداکردم پوست صورتم پوسته پوسته شده موهام میریزه زیرچشمام ورم کرده عادت ماهیانم نامنظمه همه اینا ازعلائم کم کاری تیروئیده درسته خیلی نگرانم.راسته که تاآخرعمربایددارواستفاده کنم؟ممکنه دیگه بچه دارنشم؟

سلام
شما یه آزمایش کامل از میزان الکترولیت ها مثل سدیم پتاسیم کلسیم و منیزیوم همچنین تست های کبدی و کلیوی و هورمون های تیروئیدی بدین
تا مطمئن شید که این علائم از چه بیماریه
در صورتی که کم کاری تیروئید داشته باشین فقط باید دارو مصرف کنین و آزمایشات دوره ای بدین
شما به یه فرد سالم تبدیل می شین که امکان زندگی سالم بارداری سالم و نوزاد سالم رو خواهید داشت

تکتا شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 05:54 ب.ظ

یه خبر داغ ازمایشم تیروئید نشون داد خیلی از دنیامتنفرم ایا کم کاری تیروئید میتونه براثراسترس وناراحتی بوجود بیاد

معصومه شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 09:33 ب.ظ

من پرستارم و به شغلم عشق میورزم دست تک تک همکارانم را می بوسم خدا قوت

تکتا سه‌شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 01:47 ب.ظ

من جواب امایشمو گرفتم وفهمیدم تیروئید دارم داشتم خودمو گول میزدم نه ازمایشم اشتباه بود ونه سونوگرافیم من خیلی جست وجو کردم وبعد فهمیدم که در کل خانواده ای مافقط دختر دایی مادرم پرکاری تیروئیدداره چون میگن تیروئید ارثی ایا ممکن از اون به من رسیده باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام
کم کاری تیروئید می تونه ارثی باشه
نگران نباشید
با بیماری تیروئید مثل یه دوست رفتار کنید
یه دوست که نیاز به رسیدگی داره
با مصرف منظم دارو و انجام آزمایشات منظم می تونین سالم و بدون ترس از تیروئید زندگی کنین و کاملا کنترلش کنین

تکتا یکشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 10:46 ق.ظ

من خیلی ناراحتم به نظر شما خوب میشم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شاملو جمعه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 12:46 ق.ظ

سلام،خسته نباشید،آیاTsh9,4خیلی بده وبایدهمیشه دارومصرف کنم؟!;-)

سلام
شما نیاز به مصرف دارو و انجام آزمایشات دوره ای دارین
در صورت مصرف مرتب قرصها و انجام معاینات و آزمایشات دوره ای منظم شما مشکلی نخواهید داشت

تکتا شنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:45 ب.ظ

چرا جواب نمیدین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اشکال از ماست که به سایتایی مثل شما پناه میاریم

سلام
مشکل ازسایت بود
سوال ها رونداشتم
ببخشید

pzl دوشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 04:17 ب.ظ

man 2sal pish kamkarie tiruid dashtam betorike tsh man 25 bud 1moddati ghors mikhordam vali bade 1mah ghat kardam vali tu in moddat tariak masraf mikardam hala bade 1,5 azmaiesh dadam va didam asare kamkari azbein rafte va tsh shode 1,8 mikhastam be2nam bekhatere masrafe tariake ke kamkari tiroidam khub shode?
hatman javabamo bedid

سلام
مصرف تریک هیچ اثر ثابت شده ای روی کم کاری تیروئید نداره
حتی در بعضی موارد مشاهده شده نیاز به مصرف دارو خیلی بیشتر شده است
پس ما ادامه این کار رو توصیه نمی کنیم

pzl سه‌شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 12:51 ق.ظ

mitunam be2nam dalilesh chi bude ke yeho be2ne masrafe daru kamkari tiruid bade 1,5sal az bein rafte?lotfan inam javab bedin mamnun

احمد یکشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:55 ب.ظ

سلام من امروز فهمیدم کمکاری تیروئید دارم.خدا کمکم کنه

پریسا دوشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:13 ب.ظ

سلام من یک ساله ک فهمیدم کم کاری تیرویید دارم ازینکه تا آخر عمرم باید قرص استفاده کنم خیلی ناراحتم.از وقتی بیمار شدم تو روابط زناشویی با همسرم دچار مشکل شدم و این بیشتر عصبیم میکنه آیا برای ارگاسم شدن دارویی هست ک بشه استفاده کرد؟

سلام
مشکلتون رو با یه متخصص زنان و متخصص غدد مطرح کنین
با مصرف به موقع و به اندازه دارو ها و انجام آزمایشات منظم شما نیاز به مصرف دارو ندارین

نازنین دوشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:04 ب.ظ

با سلام و تشکر فراوان
من دختر 27 ساله هستم. 5 سال پیش یه اتفاق ناراحت کننده برام افتاد. بعد موهام شروع کرد به ریزش. به دکترهای پوست زیادی مراجعه کردم. یه عالمه امپول و قرص ویتامین. خارجی مصرف کردم اثر نداشت.یکی از اون دکتر پوستها گفت شاید از تیرویید باشه.بعد پیش چند متخصص غدد رفتم گفتن ازمایشات نشون میدن تیرویید نداری. اما منکه همه علائم تیروئید را داشتم.گشتم یه متخصص مجرب و مسن بنام دکتر رحیم امداد پیدا کردم. ایشون ازمایش مجدد به اضافه اسکن گرفت و گفت تیروئید داری. گفت سمت راست و چپ هردو بزرگ شدن اما چپ بزرگتر شده و داره سمت راستو میدره. گفت اگه دیرتر میامدی باید عمل میکردی اما این قرصا رو بخوری احتیاج به عمل نیست و یک سال بعد بیا پیشم چک کنم.نسخه ایشون این بود:قرص لووتیروکسین. یک روز قرص کامل. فرداش سه چهارم به اضافه روزانه یک عدد ویتامین ایی جویدنی و فولیک اسید. من تا 7 ماه لووتیروکسین خوردم اما ویتامین ایی و فولیک اسید را تنبلی کردم نخوردم. بعد دیدم هنوز ریزش موهام مثل سابق هست. یه دکتر پوست بسیار شناخته شده رفتم بنام مسود وفایی. ایشون حتی ازمایش غدد منو نخاست ببینه و گفت قرص لووتیروکسین خودش باعث ریزش مو میشه اگه ادامه بدی کچل میشی من تضمین میکنم هیچ مشکلی پیش نمیاد قرص نخور فقط نمک یده بخور. فقط جلوی گلوت کمی ورم میکنه. غم باده.چیز خاصی نیست.و کپسول مالتی دیلی و شامپو فولیکا و یه پماد ساختنی داد که به کف سرم بزنم. من فقط شامپو را استفاده کردم و تنبلی کردمو قرص و پماد استفاده نکردم. از اول که ریزش موهام شروع شد.موهام حالت جعد قشنگشو از دست داد. رنگ مشکیه موهام قهوه ای و رنگ به رنگ و کمرنگ شده. پوستم خشک و چروک شده جوریکه اپیلاسیون نمیرم چون خیلی چروکتر میشه پوستم.لاغرتر شدم.قدم 163 و وزنم 48 هست. البته همیشه همین وزنو داشتم ولی همه میگن لاغر شدم. یادگیری و حفظیاتم صفر شده و دستم میلرزه گاهی وقتی خابم حس میکنم اب دهانم میخاد بپره تو گلوم و خفه شم .صدایم یه کم خش گرفته .دندان قروچه میکنم. سوال:ایا من تیرویید دارم؟پرکار هست یا کم کار ؟ایا باید به حرف دکتر غدد گوش کنم یا دکتر پوست لطفا راهنماییم کنید t4:6.9 و tsh:2.9 هست. در جواب ازمایش امده:description:thyroid gland is slightly enlarged with homogeneouse uptake. من زیباترین و پرپشت ترین موی دنیا رو داشتم حالا موهام شدیدا کم پشت شده کل سرم و جلو سرم هم داره خالی میشه مجبورم همیشه یه وری کنم. ایا ریزش قطع میشه؟ ایا جای ریخته ها در میاد؟

سلام
اولا به شما پیشنهاد می کنم که به پزشکی که انتخاب می کنید اعتماد کنید و دستوراتی که به شما می ده رو دقیق اجرا کنید
و سعی کنید هی پزشکتون رو عوض نکنید چون هر پزشک یه روش متفاوت برای درمان شما داده و شما که از هر کدوم یه کمشو اجرا کردین نتیجه نگرفتین
حالا واستون توضیح می دم که شما چیکار کردین
شما در ابتدا دچارکم کاری تیروئید بودین (( علائم کم کاری تیروئید رو در همین وبلاگ بخونین ))
دکتر برای شما لووتیروکسین تجویز کرده اما باید به شما می گفت که شما باید در زمان مصرف لووتیروکسین باید آزمایش تیروئید رو هر ماه یک بار انجام بدین ، لووتیروکسین یه هورمونه یه هورمون تیروئید
مصرف بدون کنترلش یعنی پرکار شدن تیروئید
مصرف بدون کنترل لووتیروکسین باعث شده که شما دچار پر کاری تیروئید بشید ((این گفته های شما نشانه های پرکاریه : پوستم خشک و چروک شده جوریکه اپیلاسیون نمیرم چون خیلی چروکتر میشه پوستم.لاغرتر شدم.قدم 163 و وزنم 48 هست. البته همیشه همین وزنو داشتم ولی همه میگن لاغر شدم. یادگیری و حفظیاتم صفر شده و دستم میلرزه ))
و اما پیشنهاد ما به شما :
اول یه نفس عمیق بکشید چون همه چیز قابل کنترله و مشکل شما خیلی راحت قابل حل
نتیجه این آزمایش که واسه من فرستادید رو به یه متخصص غدد نشون بدید
و بهش نتیجه اسکن تیروئید و مدت زمانی که لووتیروکسین استفاده می کردین ؛ علائم قبل از استفاده از لووتیروکسین و علائم بعد از اون رو توضیح بدین
ازش بخواین آزمایش Thyroid Uptake رو واستون انجام بده و داروی مناسب رو واستون تجویز کنه
فقط پیش یه دکتر برین
از کس دیگه ای در این مورد نظر نخواین
در مورد موهاتون با درمان تیروئید اونها هم بهتر می شن
پس زیاد نگران اونا نباشید و به مصرف شامپو فو لیکا و اسید فولیک ادامه بدین
و بدونین در صورت مصرف به اندازه و آزمایشات دوره ای منظم به فرد سالم و بدون بیماری تبدیل می شید

رویا یکشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:58 ق.ظ

با سلام
من چند ماهی است که فهمیدم بیماری کم کاری تیرویید دارم طبق دستور پزشک داروی
لوکسین مصرف میکردم هر ماه هم طبق دستور پزشک از میدادم تا اینکه بعد 1 ماه تیروییدم به نرمال رسید.یه کار اشتباهی که کردم این بود که از عید 93 مصرف قرصارو ترک کردم الان باز tshم رفته بالا..
با 1 گیاه پزشک مشورت کردم گفته اگه به مدت 40 روز از عرق (بولاغ اوتی)استفاده کنم به طور کامل از شر این بیماری خلاص میشم..

سلام
هیچ دارویی و همچنین داروهای گیاهی نمیتوانند کم کاری تیروئید رو به طورکامل درمان کنند
توصیه میکنم دارو ها ی خودتون رو سروقت استفاده کنین

تکتا چهارشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:25 ب.ظ

من قبل از اینکه متوجه بشم تیروئید دارم 3تا4ماه قبل نفسم میگرفت بالا نمی امد پیش خیلی از دکترا رفتم قلب داخلی ریه روانپزشک و.........ولی گفتن بر اثراسترس چیز خاصی نیست اما وقتی اولین ازمایشو دادم تیروئید نشون ندادولی توی این مدت همین جوری ادامه نفس گرفتنم ادامه داشت بعد مادربخاطرلاغر بودنم پیش دکتر بردبعداز 6ماه ویک ازمایش نوشت وفهمیدم تیرویئد دارم

ماهی چهارشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:39 ق.ظ

سلام من 23 سال دارم پرولاکتینم بالاست واین بار ازمایشم تروئیدکم کارم نشون داده.ایا میتونه در بارداری من مشکلی ایجاد کنه؟

سلام
اگه داروها رو مرتب مصرف کنی و آزمایشاتت نرمال باشه هیچ مشکلی برای بارداری نخواهد بود

مهتاب شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 03:45 ق.ظ

سلام خسته نباشید من حدود یک ساله که کم کاری تیرویید دارم قرص لووکسین مصرف میکنم روزی یک عدد الان این دوهفته هست که شروع کردم ولی حدود یک هفته میشه که معده درد شدید و سردرد دارم ودور نافم شدید درد میکنه پیشه دکتر رفتم میگه مصرفش کن مشکلی نیست ایا بنظر شما من باید چکار کنم ؟

سلام
به نظر می رسه این علائم ربطی به کم کاری تیروئید و قرص لووتیروکسین نداشته باشه
اگر سابقه درد معده و سوزش سر دل نداری ...
اگر پریودی شما نزدیک نیست ...
اگر دچار مسمومیت غذایی نشدی و یا غذای سنگین مصرف نکردی
مشکل خاصی نیست و با یه کم پیاده روی بهتر می شه

سودی دوشنبه 26 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:50 ب.ظ

سلام من ۶ سال کم کاری دارم وودو بچه پشت سرهم دارم که بیشتر وقتها شدید عصلی می شم ویکیره جیغ میزنم وبچه ها کتک میزنم وشوهرم را مقصر میدونم زیرا خانواده اون با ایجاد مشکلات زیاد این مشکل رابرام ایجاد کردن همیشه افسرده وعصبی هستم.دلم واسه بچههام وهمسرم وخودم خیلی مسوزه زیرا انقدر حرص مخورم که تمام استخوانها وگلوم تادورزز درد میکنه ۳۶ سال دارم وفکر مکنم زیباییم داره ازبین مره هیچ کس هم به دادم نمی رس یرا در حین عصبی شدن وضع زندگی واتیشی را که در ان همه میسوزیم را ندیدهاند زیرا وقتی در جمع هیتم خیلی شاد وسرزنده مشوم دخترها زیب وارامم حدیداخیلی عصبی شدهاند ومی گویند مامان تو را به خدا ما را نزن خودت راکنترل کن

فریده کاتبی پنج‌شنبه 29 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:18 ب.ظ

با سلام . من مدت یک ماه هست که متوجه شدم بیماری هاشیموتو دارم که باعث کم کاری تیروئید من شده . در جستجو برای راهنمائی در اینترنت به این وبلاگ رسیدم و زیاد هم در استفاده از مطالب وارد نیستم . دارم قرص استفاده میکنم ولی روز بروز چاق تر و ریزش مو هام بیشتر شده ممکنه راهنمائی بفرمائید .

fatemeh abbaspour شنبه 7 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:13 ب.ظ

سلام من میخوام بدونم بی حسی بدن از عوارض تیرویید کم کار؟داروهای تقوییتی می خورم اما بازم بی حسم علتش چیه؟

سلام
منظورتون رو از بی حسی بدن نمی فهمم
اگه منظورتون بی حالی و ضعف عمومی بدنه که میتونه از عوارض تیروئید کم کار باشه
باید داروهاتاون رو به موقع استفاده کنین و آزمایشات دوره ای منظم بدین

آریان یکشنبه 29 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 05:00 ب.ظ

خسته نباشید .. دکتر 5روز در هفته هر روز نصف تیروکسین نوشته ... این دارو برای کسی که آخر هفته مشروب میخوره و سیگار میکشه تداخل یا اشکال ایجاد می کنه؟؟؟ با سپاس

سلام
تداخل‏ ‏نداره
تو‏ ‏مصرف‏ ‏الکل‏ ‏زیاده‏ ‏روی‏ ‏نکن

سعیده جمعه 10 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:42 ب.ظ

سلام میخواستم بدونم آیا افرادی که دچار کم کاری تیرویید هستند و ریزش موی شدید دارند امکان داره دوباره موهایشان به حالت اول در بیاید و پر پشت شود ؟؟؟

سلام
با‏ ‏مصرف‏ ‏منظم‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏اندازه‏ ‏دارو‏ ‏شما‏ ‏به‏ ‏فردی‏ ‏سالم‏ ‏‏تبدیل‏ ‏می‏ ‏شین‏ ‏و‏ ‏ریزش‏ ‏مو‏ ‏قطع‏ ‏شده‏ ‏وموها‏ ‏به‏ ‏حالت‏ ‏اولیه‏ ‏باز‏ ‏خواهند‏ ‏گشت
مصرف‏ ‏منظم‏ ‏دارو‏ ‏و‏ ‏ازمایش‏ ‏دوره‏ ‏ای‏ ‏مهم‏ ‏اند

امیر محمد سه‌شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:38 ق.ظ

سلام من تیروئید پرکارداشتم که پس از چندسال بانظرپزشک
با خوردن قطره به کم کار تبدیل شد حالا دارم قرص لووتیروکسین تا روز چهارشنبه یک عدد و پنج شنبه و جمعه یک عدد نصفی استفاده می کنم مشکلی که دارم دستم که بالا مبرم زدو خسته میشه و مچ دست و آرنج دستم زیاد درد مکنه هردودست بعضی وقتها پاهاهم مینطور لطفا راهنمایی کنید باتشکر

امیر محمد سه‌شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:11 ق.ظ

سلام من تیروئید پرکارداشتم که پس از چندسال بانظرپزشک
با خوردن قطره به کم کار تبدیل شد حالا دارم قرص لووتیروکسین تا روز چهارشنبه یک عدد و پنج شنبه و جمعه یک عدد نصفی استفاده می کنم مشکلی که دارم دستم که بالا مبرم زدو خسته میشه و مچ دست و آرنج دستم زیاد درد مکنه هردودست بعضی وقتها پاهاهم مینطور لطفا راهنمایی کنید باتشکر

sedate سه‌شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 06:41 ب.ظ

سلام
خداقوت
من 25 سالمه و 4ماه قبلtsh=4.9 بود و دو ماه بعدشtsh=4.5 شد....بعد باردار شدم و هفته 7 ام باردارداریم فهمیدم tsh=8.15 شده و دکتر روزی نصفه قرص لووتیروکسین تجویز کرد بعد دکتر زنان رفتم گفت روزی یه دونه مصرف کن....من نگران جنینم هستم....آیا ممکنه براش مشکلی ایجاد بشه خدایی نکرده؟چون دیر شروع به مصرف قرص کردم؟!رفتم سونو گفت جنین هنوز پیدا نیست توی هفته ی 7 ام!لطفا جواب بدید.ممنون

سلام
نگران نباشید
داروها رو منظم استفاده کنین
آزمایش ماهیانه بدین و جوابی که بقیه دادم رو بخونین

نیلوفر جمعه 7 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 06:59 ب.ظ

سلام من ۲۳,سالمه tsh من ۱۲هست خیلی افسردگی گرفتم چون همه ی عوارض رو دارم اما ریزش مو به شدت م دکتر روزی نصف قرص لووکسین برام تجویز کرده.میخوام بدونم موهام برمیگرده چون الان حدودا یک سوم شده خواهش میکنم بهم جواب بده

سلام
داروتونو مرتب استفاده کنین و آموزش هایی که دادم رو اجرا کنین
آزمایش دوره ای جهت کنترل تیروئید بدین
زمانی که هورمون تیروئید توی بدن شما به میزان نرمال برسه تمام عوارضی که توی بدنتونه کمتر میشه و کم کم به حالت عادی برمیگردین
نگران نباشید
داروتونو مرتب استفاده کنین
آزمایش ماهیانه یا دو ماهه جهت کنترل تیروئید بدین

سارا شنبه 8 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 05:19 ب.ظ

سلام ths خون من 1.1 و t4 من 1.3 هست من مشکل کم کاری دارم؟

سلام
ازمایشاتتون‏ ‏نرمال‏ ‏هستن

ماهور یکشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 11:58 ب.ظ

باسلام،من دختری29ساله هستم،۴سال پیش فهمیدم که کم کاری تیروئیددارم،درمانم رابالووتیروکسین واسترومارین625صدم آغازکردم وهمچنین اختلالات قاعدگی داشتم بامصرف دارومنظم شدوالان می خوام ازدواج کنم به نظرشمامشکلی درزندگی برام پیش نمیاد؟من امکان داره دوران بارداری سالم داشته باشم ,وباتوجه به اینکه علائم جنسی من رشدکافی نکرده اماسونوگرافی من نورمال نشان میداد

سلام
با‏ ‏مصرف‏ ‏مرتبذدغرو‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏دادن‏ ‏ازمایش‏ ‏دوره‏ ‏ای‏ ‏جهت‏ ‏کنترل‏ ‏تیرویید‏ ‏شما‏ ‏تبدیل‏ ‏به‏ ‏فرد‏ ‏سالم‏ ‏خواهید‏ ‏شد‏ ‏‏ ‏که‏ ‏می‏ ‏تونه‏ ‏بارداری‏ ‏زایمان‏ ‏و‏ ‏نوازد‏ ‏سالمی‏ ‏داشته‏ ‏باشه

مهتا سه‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 12:42 ق.ظ

سلام.من ۴سال پیش متوجه شدم که کم کاری تیروئیددارم وازهمان موقع داروهامومرتب مصرف میکردم وآزمایشات دوره ای هم میدادم اما به تدریج صورتم جوش میزد وموهای سرم کم پشت شدوالان یک ماه که قرص های استروژن625وپروژسترون راقطع کردم والان نمیدانم دوباره چه زمانی شروع به خوردن داروهام کنم.به نظرشمامنتظربمونم تاپریودشوم بعدداروهاموشروع کنم؟باتوجه به اینکه من تا۴سال پیش پریودنمیشدم یعنی تاسن 24سالگی،ورشدسینه هم نداشتم امابامصرف قرص استروژن وپروژسترون هم پریود میشدم وهم رشدسینه داشتم امابه اندازه کافی رشدنکرده؟آیابامصرف داروهام رشدسینه هایم ادامه خواهدداشت؟این داروهارابایدتاکی مصرف کنم.آیاعلائم جوش وریزش مو به خاطردارو؟

سلام
اگر داروهاتون قطع کردین سریع داروهاتون رو شروع کرده و به یک متخصص زنان مرجعه کنین
علایمی که گفتین هم در اثر مصرف داروهای تیرویید می تونه باشه
پس باز هم نگران نباشید و داروها رو مصرف کنین و آزمایشهای دوره ای بدین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد