دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

کودکان مبتلا به بیماریهای مادرزادی قلب

 

بیماریهای مادرزادی قلب، نقایص ساختمانی یا عملکردی قلب است که در هنگام تکامل جنین یا در هنگام تولد وجود دارد. شیوع آن هشت مورد در هزار تولد است یا یک درصد کل تعداد متولدین (هافمن (1) 1990). میزان نقص ممکن است از یک نقص ساده در دیواره دهلیزی تا یک نقص پیچیده شریانی باشد. نقایص قلبی بر فیزیولوژی و سایکولوژی کودک تأثیر می‌گذارد.

به درستی علت بیماریهای مادرزادی قلب ناشناخته است. تحقیقات عوامل محیطی و ژنتیکی را مؤثر می‌دانند. عامل ژنتیک بیشتر از عامل محیط مورد بررسی قرار گرفته است

تقسیم بندی بیماریهای مادر زادی قلب

بیماریهای مادرزادی قلب به دو نوع سیانوز دهنـده و غیر سیانوز دهنده تقسیم می‌شوند. نـــوع دوم تقسیم‌بندی که در جدول یک (به جز موارد بسیار نادر)، خلاصه شده است، بیماریهای مادرزادی را در سه دسته قرار می‌دهند:

الف) شنت چپ به راست.

ب) شنت راست به چپ.

ج) تنگی‌ها.

از آنجائی که بعضی از انواع غیر سیانوتیک با اختلال عملکرد ثانوی ممکن است در دستة سیانوتیک قرارگیرد، تقسیم‌بندی نوع دوم کامل‌تر به نظر می‌رسد. برای مثال بیماری بازماندن ‌ راه‌ بین دهلیزی که از نوع غیر سیانوز دهنده است، اگر همراه با تنگی تریکوسپید ظاهر شود، در این دسته قرار نگرفته و مددجو دچار علائم سیانوز خواهد بود.

 

    

تشخیص‌های پرستاری

تشخیص‌های پرستاری شایع بر طبق تقسیم‌بندی سه گانه در جدول دوم خلاصه شده است که پس از آن به مهمترین توجهات پرستاری پرداخته خواهد شد

نوزادان و کودکان نه تنها کوچکتر هستند بلکه تشخیص سیر همودینامیک تغییر یافته آنها نیاز به مهارت خاص دارد .

علائم نارسایی احتقانی قلب از جمله نکات مورد توجــه است که شامل تجمع مایع اطراف چشم، دست‌ها، پاها و سینه ؛ تعریق هنگام استراحت و الیگوری (میزان طبیعی دفع ادرار یک الی دو میلی‌لیتر بر حسب کیلوگرم در ساعت است). در مواردی که احتمال بروز نارسایی قلب وجود دارد،

سمع ریه هر دو الی چهار ساعت باید انجام شود. صداهای غیر عادی به صورت کاهش صدا یا کراکل شنیده می‌شود.

* درد در نوزادان و کودکان به خوبی بزرگسالان قابل تشخیص نیست. برای پی بردن درد به خصوص در نوزادان باید به تغییرات ضربان قلب، تعداد تنفس و فشار خون، سطحی شدن تنفس، ناتوانی در به خواب رفتن و تحریک پذیری توجه کرد .

هیگینس  و دیگران (1999) طی پژوهشی تحت عنوان تجویز مسکن به موقع در کودکان پس از جراحی قلب، 114 کودک را مورد مطالعه قرار دادند. آنها خلاصه تحقیق خود را این چنین مطرح می‌کنند:

«علیرغم افزایش آگاهی دربارة مراقبت از درد پس از عمل، درد شیرخواران و کودکان اغلب درمان نمی‌شود. تأمین حداکثر راحتی برای کودکان پس از عمل جراحی قلب با راه‌اندازی سریع و ترخیص زودهنگام آنها ارتباط دارد. در گروه سنی زیر 24 ماه، عملکرد ضعیف‌تری مشاهده شده است چرا که معیارهای اندازه‌گیری درد، فقط در 36 درصد قبل از تزریق مسکن و پانزده درصد بعد از آن ثبت شده است» 

 هیچ گاه نباید از والدین در کنترل کودکان برای اجرای پروسیجرهای دردناک استفاده کرد، چرا که ممکن است در این صورت، توان آرام کردن کودک را بعد از پروسیجر دردناک از دست بدهند.

* در حملات سیانوز دهنده شدید کودکان خود به خود در حالت چمباتمه  قرار خواهند گرفت، ولی برای کاهش شدت علائم در نوزادان باید آنها را مطابق شکل یک به این حالت در آورد.

سمع شکم و توجه به دفع (مدفوع یا گاز) پس از عمل جراحی کوراکتاسیون از مراقبتهای مهم به شمار می‌رود. چرا کـه افزایش فشار در شریانی مزانتر باعث بروز التهاب شده و دیستانسیون، درد و اختلال در دستگاه گوارش بوجود می‌آورد .

سادابی  (1999) می‌نویسد: پیوند قلب روش درمانی شناخته شده در کودکان است و به جز این روش، راه موفق دیگری برای حمایت مصنوعی یا مکانیکی در دسترس نیست. تفاوت عمده پیوند قلب در کودکان و بزرگسالان در این است که انتظار طول عمر در کودکان بیشتر است. بیشترین مشکلات پس از عمل جراحی شامل: عوامل ایمنوساپرسیو و عوارض آنها، خطر عفونت و اختلال عملکرد شریان کرونر پیوند شده است . چانگ و دیگران (1992) طی بررسی 125 پیوند قلب در نوزادان به این نتیجه رسیدند که سییتم ایمنی نوزادان با اختلاف معنی‌داری نسبت به بزرگسالان سازگارتر است .

نظرات 6 + ارسال نظر
زهرا سه‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 02:58 ب.ظ http://zahrajoonam.blogsky.com

سلام.
سال نو پیشاپیش مبارک. سال خوب و خوشی داشته باشید. بدرود تا بعد.

ثریا پنج‌شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 08:24 ب.ظ http://s1921.blogsky.com

سلام . خوبین؟ سال نوتون مبارک . ممنونم که اومدید . نامزدی شما رو هم تبریک میگم . ایشالا که خوشبخت بشید .

زهرا دوشنبه 10 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 04:02 ب.ظ http://www.delara.cov.ir

سلام.
حالا که خنده آفتاب دل روزگار را از مسرت میلرزاند و طبیعت از شاد کامی پایکوبان و دست افشانست سلام مشتاقانه خود را از راه دور به شما تقدیم کرده از خدا میخواهم که اوراق زندگی در سال نو برای شما به سپیدی و دل انگیزی گلهای نسترن بوده بر شما خوش بگذرد.

امیر امامی سه‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 01:18 ب.ظ

Thank You for your nice weblogl

ت.رحیمی پنج‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 08:22 ق.ظ

سلام با تشکر از وبلاگ ارزشمندتون.لطفا مقالات بیشتری در مورد بیماریهای قلبی کودکان بخصوص مراقبت و تغذیه بعد از عمل در وبلاگ قرار دهید.

مهران پنج‌شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:19 ق.ظ

سلام من میخواستم سوال کنم کسی از شما انزیو برای کودکش انجام داده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد