X
تبلیغات
رایتل

دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

چهارشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 08:40 ب.ظ

تغذیه در دوران بارداری

بعضی ها فکر می‌کنند چون باردار هستند باید هر چیزی که دم دستشان می‌آید بخورند که در این صورت، هر روز به وزنشان اضافه می‌شود 

بعضی ها هم از ترس اضافه وزن حتی نیاز‌های اولیه اشان را هم به دست نمی‌‌‌‌‌‌آورند که این کار منجر به استفاده جنین از ذخایر بدنشان خواهد شد و در معرض ابتلا به سو تغدیه قرار خواهند گرفت.

 اما لازم است بدانید که سالم خواری سبب پیشگیری از سو تغذیه و دهیدراتاسیون (کم آبی) می‌شود که اینها از مهمترین فاکتورهای خطر دوران بارداری به شمار می آید. 

بنابراین بهترین کار در مواقع گرسنگی این است که، به ندای بدنتان گوش دهید. 

بهتر است تا می‌توانید از نان های سبوس دار ، حبوبات و غلات با دانه کامل، پاستاهای غنی شده و به طور کلی مواد غذایی که در قسمت پایین هرم غذایی قرار دارند ، استفاده کنید. 

اگر به سختی وزن اضافه می کنید، بهتر است سعی کنید تا با استفاده از وعده های کوچک و مکرر، میزان چربی های ر‍‍ژیم غذایی تان را افزایش دهید. به خاطر داشته باشید چون یک نفره باید جور دو نفر را بکشید . 

بنابراین هر زمانی که احساس گرسنگی کردید، چیزی بخورید.( البته سعی شما در مصرف منابع خوب چربی ها باشد.) 

به عنوان دومین قدم ، میزان کلسیم مصرفی شما باید به میزان ۱۵۰۰ میلی گرم در روز باشد تا سلامت استخوان های شما و کودکتان ، حفظ شود (در حدود ۳ لیوان شیر یا ماست). 

 

یبوست یکی از مشکلات عمده دوران بارداری است و فیبرها به دلیل خاصیت ضد یبوست‌شان شناخته شده‌اند.  

بنابراین مصرف منابع غذایی حاوی فیبر بالا به شما در برطرف کردن مشکلات گوارشی بسیار کمک می‌کند.

 فیبرها را می‌توانید در غلات سبوس دار ،میوه ها و سبزیجات پیدا کنید. 

 مکمل هایی مثل سیتروسل یا متا موسیل حاوی فیبر،وجود دارد که مصرف آنها در دوران بارداری بلامانع است . 

اسید فولیک یکی از مهمترین ویتامین‌هایی است که باید دریافت کنید و در صورتی که کمبود آن وجود داشته باشد ، اختلال در سلامت شکل‌گیری کانال عصبی جنین به وجود خواهد آمد.

در رابطه با سایر ویتامین‌ها هم در کنار مصرف ۴-۵ وعده از میوه‌ها و سبزی‌های تازه مصرف مولتی ویتامین ها می‌تواند بسیار کارآمد باشد. 

 

بسیاری از خانم ها دوران بارداری خود را با ذخیره بسیار کمی از آهن و یا حتی کمبود این ماده مغذی آغاز می‌کنند.

در حالی که با مصرف کافی از گروه گوشت ها و سبزیجات برگ سبز تیره می‌توان این کمبود‌ها را جبران کرد. در رابطه با مصرف مکمل های آهن باید یادآوری کنیم که برخی از افراد با مصرف این مکمل ها  دچار دردهای شکمی، یبوست و در مواردی اسهال می شوند. 

 

تنها اگر گیاه خوار باشید در رابطه با  پروتئین دریافتی شما در دوران بارداری نگرانی وجود دارد در غیر این صورت و با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل می توانید پروتئین مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید.مصرف گوشت های سفید و ماهی (دو بار در هفته) را در اولویت قرار دهید. 

 

شما همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه به این مطالب مراجعه کنید .

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک : عدم نمایش ایمیل بعد از درج
وب/وبلاگ :