دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

کم کاری تیروئید و بارداری

بزرگ ترین خطر کم کاری تیروئید به تاخیر انداختن رشد کودک و کندذهنی او بعد از تولد است .

بنابراین اگر کم کاری تیروئید مادر باردار درمان نشود اثرات سوئی در طولانی مدت بر مادر و فرزند خواهد گذاشت. 

از درمان‌های پرکاری تیروئید استفاده از ید رادیواکتیو است که این درمان در حاملگی ممنوع بوده و کسی که چنین درمانی گرفته تا 6 ماه نمی‌تواند باردار شود. 

کم کاری تیرویید به علت مختل کردن نظم سیکل های ماهیانه و تخمک گذاری و حتی ایجاد آمنوره(عدم ایجاد قاعدگی) می تواند موجب ناباروری گردد. درمان کم کاری تیرویید معمولا آسان و بسیار موثر است .نازایی با درمان کم کاری تیرویید برطرف خواهد شد.   

برخی موارد کم کاری تیروئید سبب ناباروری خانم هم می شود. پاره شدن جفت، تولد نوزاد نارس و مرده از دیگر عوارض کم کاری تیروئید برای خانم هاست. البته باید یادآور شد اگر کم کاری تیروئید قبل از بارداری تشخیص داده شود، می توانید با درمان هایی که از پزشک متخصص غدد می گیرید، خطرات ذکر شده ناشی از کم کاری تیروئید در بارداری را به نحو چشم گیری کاهش دهید.

اثر هورمون های تیروئید بر جنین: جنین در دوران بارداری تا زمانی که غده تیروئیدش عملکرد را شروع کند، از نظر هورمون تیروئیدی کاملا وابسته به مادرش است. این اتفاق زود تر از هفته ۱۲ بارداری رخ نمی دهد. بنابراین کم کاری تیروئید مادر در ۳ ماهه اول بارداری می تواند اثر سو خود را بر سلامت جنین بگذارد. اکثر مادران بعد از گذشت مدت زیادی از این 3 ماهه، از بارداری خود مطلع می شوند. بنابراین مادران قبل از اقدام به بارداری باید برای تشخیص و درمان وضعیت تیروئید خود مراحل لازم را طی کنند.

درمان کم کاری تیروئید در بارداری: اگر تیروئید شما کم کار است و پزشک غدد اجازه بارداری را به شما داده، بهتر است هر ۴تا ۶ هفته یک بار برای سنجش وضعیت تیروئید خود آزمایش بدهید.

درمان کم کاری تیروئید در دوران بارداری معمولا آسان است. در بیشتر موارد پزشک برای جبران کمبود هورمونی به بیمارش فرم های مصنوعی T4 را می دهد. دوز این دارو طوری تنظیم می شود که سطح هورمون مورد نظر در خون ثابت بماند، اما بهتر است در این دوران آزمایش سنجش هورمون تیروئیدی ( TSH) هم انجام شود. 

ریزش و یا عدم رشد مو در افراد با کم کاری تیروئید طبیعی است که البته توصیه می شود جهت درمان کمکی ((مانند دریافت آهن ، کلسیم ، روی و ...)) به متخصص غدد مراجعه شود

نظرات 71 + ارسال نظر
رها جمعه 10 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 01:17 ق.ظ

من رهام 2 سال ازدواج کردم دو ماه پیش هم سقط جنین داشتم آزمایش کم کاری تیرویئد ک دادم 12 است کلی برای این قضیه ناراحت شدم آیا من می توانمدوباره باردار شوم ؟

شما باید دارو مصرف کنی
یکسری احتیاطات هم داری که باید رعایت بشه
بارداری کاملا امکانپذیره
با یه متخصص زنان و غدد هم مشورت کن

رویا شنبه 18 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:33 ب.ظ

هیچ چیز غیرممکن نیست.

انا چهارشنبه 20 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 01:57 ب.ظ

سلام من در هفته 14بارداری متوجه کم کاری تیرئید شدم و تا25روز قرص مصرف کردم اما 1هفته س قرصم تموم شده و نمیدونستم باید دوباره بخورم حالا دکتر دوباره ازمایش داده واسه نی نی م نگرانم مشکلی پیش نمیادtsh=9.5بوده......نگرانم

سلام
داروهای تروئید باید حتما مصرف شوند
شما از پزشک معالج مشورت بگیرید تا در صورت نیاز آزمایشات و دارو هاتکرار شوند

لی لی چهارشنبه 18 دی‌ماه سال 1392 ساعت 07:27 ب.ظ

سلام، من سه ماه پیش سقط داشتم بعدا متوجه شدم Tshم 8.7 بود که لووتیروکسین مصرف کردم، یک ماه پیش دوباره آز دادم که به 1.08 ( دقیقا بعد بیست روز مصرف قرص لوو)رسیده بود که طبق نظر پزشک مقدار مصرفش رو کم کردم وبه هفته ای یک عدد رساندم ولی از طرف دیگه من این ماه باردار شدم ( هفته 4 )و در آز 2.8برای Tsh بدست آمد، الان به نظر شما چه کنم؟ آیا روزانه نصف قرص رو دوباره شروع کنم؟ این مقدار کافیه یا کمه؟ یا زیاده؟ یک روز در میان خوردن چطوره؟

سلام
شما مصرف قرص رو به همون مقدار تجویز شده یعنی یک قرص ادامه بدهید
اما باردار شدنتون رو به اطلاع پزشک معالجتون برسونین تا در زمان لازم مقدار قرص رو تعدیل کنه

سمانه سه‌شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:26 ق.ظ

سلام خسته نباشید من هفته 18 بارداری هستم .در هفته 8 آزمایش دادم که tsh 4.6 بود و دکتر گفت تیرویید کم کار دارم و قرص لووتیروکسین داد که روزی نصف قرص به غیر از جمعه ها باید بخورم و در هفته 16 دوباره آزمایش دادم که T4 13.0و TSH 1.7بود به نظر شما تیرویید من کنترل شده یا نه؟و آیا خطری برای جنینم نداره ؟مصرف قرصارو باید ادامه بدم

سلام
نرمال شدن مقدار آزمایشات به این معنی نیست که شما نیازی به مصرف قرص ندارین
به این معناست که این قرص ها سطح هورمون رو در بدنتون به اندازه طبیعی رسوندن و باید همچنان به همون اندازه و سر وقت مصرف شن
تیروئید شما تا زمانی که دارو ها رو به موقع و به اندازه مصرف می کنین کنترل شده
شما نگرانی در مورد تیروئید نداشته باشین
فقط باید دارو ها رو سر وقت و به اندازه مصرف کنین اونوقت مقدار این هورمون تو بدنتون به اندازه نرمالشه
و دقیقا مثل کسی هستین که کم کاری تیروئید نداره
پس هیچ نگرانی در مورد بارداری و زایمان نداشته باشین
فقط نرمال شدن مقدار آزمایشات به این معنی نیست که شما نیازی به مصرف قرص ندارین
به این معناست که این قرص ها سطح هورمون رو در بدنتون به اندازه طبیعی رسوندن و باید همچنان به همون اندازه و سر وقت مصرف شن

سلام سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 04:27 ب.ظ

باسلام و عرض تشکر از راهنماییهاتون
من الان 8هفته باردارم و متاسفانه چندماه پیش متوجه کم کاری تیروییدم شدم،من یک روز در میان نصف قرص لووتیروکسین مصرف میکنم، چندروز پیش که برای چکاپ رفتم مقدار Tshم 3.1بود یعنی روز موعد مصرف دارو بصورت ناشتا ؛ که بعد آز دارورو خوردم، سوالم اینه که آیا این نرمال هست؟ بعضی جاها نوشته در بارداری باید مقدارTshکمتر از 2.5باشه! من نگرانم ولی از طرفی هم موقع خوردن هرروز دچار تپش قلب میشدم، لطفا منو راهنمایی بفرمایید.

سلام
دستورالعمل های جدید میگن سطح TSH در دوران بارداری 2.5 است و در صورت بالاتر از آن بخصوص در صورتی که سطح آنتی بادی های ضد تیروئید (TPO) بالا باشد ، باید مقدار دارو تنظیم شود.
با توجه به اینکه سطح TSH شما زیاد بالا نیست و همچنین تپش قلب به دنبال مصرف دارو دارین میشه مقدار داروی شما رو تغییر نداد
در هر صورت به پزشکتون مراجعه کنین مقدار آنتی بادی ضد تیروئید رو چک کنید

parisar چهارشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:58 ق.ظ

سلام من هم به تازگی فهمیدم کم کاری تیروئید دارم چند ماه پیش دکتر رفتم گفتن قرص کامل لووکسین مصرف کنید بعد دو سه روز به مدت یک ماه سردرد شدید گرفتم نمیدونستم به خاطر این قرص بود بعد یک ماه یه متخصص غدد دیگه رفتم گفتن قرص ونصفه باید میل میکردین تعجب کرده بودن حالا تازه شوروع کردم به نصفه قرص خوردن چند ماه باید صبر کنم تا به نرمال برسه بعد باردار بشم نگرانم اینم که نتونم باردار بشم.

سلام
پزشکان محترم معمولا از این روش جهت دارو دادن استفاده می کنند یعنی اینکه در صورت بروز عوارض مقدار دارو رو تلطیف می کنند
در هر صورت شما بعد از یک دوره 10 تا 15 روزه یک آزمایش تیروئید انجام بدید تا از میزان مصرف صحیح دارو مطلع بشین (( اگر تیروئید شما در این آزمایش طبیعی باشه یعنی اینکه مقدار دارویی که دارین می خورین مناسبه))
در صورتی که میزان تیروئید شما بعد از استفاده از قرص طبیعی میشه شما هیچ مشکلی جهت بارداری و بچه دار شدن نخواهید داشت

الناز یکشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 01:23 ب.ظ

با سلام من هفته ی پیش آزمایش تیرویید دادم tshام 12 بود و حالا متوجه شدم که باردارم خیلی نگرانم آیا برای جنین مشکلی ایجاد نمیکنه

سلام
اصلا جای نگرانی نیست
شما با مصرف منظم و صحیح دارو و انجام آزمایشات دوره ای زیر نظر متخصص می تونین مثل یک آدم معمولی و سالم باردار بشید ، زایمانی راحت و کودکی سالم داشته باشین .
به یک متخصص غدد یا زنان و یا داخلی مراجعه کنید

مریم دوشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 03:47 ب.ظ

سلام روزتون خوش

من هفته 28 بارداری هستم و تست tsh =6.11و t4 =10.21 بود
من سابقه تیروئید نداشتم و آزمایشهای پیش از بارداریم هم خوب بوده
از ماه چهارم بارداریم روند چاق شدنم خیلی سریع و زیاد شد ولی دکترم برام tshننوشت

و الان که دکترمو عوض کردم تو هفته 28 این آزمایش رودادم

چقدر ممکنه که تو اوایل بارداری هم دچار این مشکل بوده باشم و روی جنین تاثیر گذاشته باشه با توجه به اینکه آز غربال سه ماهه اول و دومم نرمال بوده

و اینکه اگه الان درمان بشه میتونه مشکلات احتمالی رو جبران کنه

متشکرم

سلام
جای نگرانی نیست
شما با شروع درمان دارویی و انجام آزمایشات دوره ای منظم می تونین از روند بارداری و زایمان طبیعی و کودکی سالم داشته باشین

بهروز دوشنبه 4 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 06:32 ق.ظ

سلام .خواهر من الان یک ونیم ماهه که بارداره و بعد از بارداری تیروئیدش کم کار شده و هر روز داره غصه میخوره .رفته دکتر واسش روزی نیم تا قرص نوشته و ما هر چقدر میگیم که چیزی نیس بازم ناراحته.خواهشا کمک کنین تا از نگرانی در بیاد.

سلام
با مصرف منظم اون قرص و دادن آزمایشات دوره ای زیر نظر دکتر می شه گفت که بیماری اصلا وجود نداره

فاطمه شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 05:13 ب.ظ

سلام، من قبل از بارداری آزمایش تیرویید دادم که نرمال بود. الان که 2 ماهه باردارم، طبق آزمایش جدید، کم کاری تیرویید دارم. علت این کم کاری جی میتونه باشه؟ الان که دارو مصرف میکنم، ایا جای نگرانی برای جنینن وجود داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام
در اثر بارداری امکان داره تیروئید شما کم کار بشه که جای نگرانی وجود نداره
فقط شما حتماباید دارو ها رو به موقع و منظم مصرف کنین و آزمایشات دوره ای انجام بدین و سطح هورمون تیروئید رو نرمال نگه دارید تا آسیبی به جنین نرسه

مامان طلا پنج‌شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 10:27 ق.ظ

سلام من هفته۱۳ بارداری هستم قبل بارداری تیروئیدم نرمال بود روزی ۱ قرص میخوردم هفته ۶ ازمایش دادمtsh ۴.6 شده بود هفته ۹ رفتم پیش دکترم گفت هر روز ۱ قرص بخور ۵ شنبه و جمعه ۲تا قرص بخور!آیا برای جنینم مشکلی ایجاد شده یا نه?

سلام
دارو ها رو منظم استفاده کن
و آزمایشات دوره ای رو ماهیانه و یا دو ماه یک بار انجام بده
هیچ مشکلی برای جنین شما بوجود نخواهد آمد انشاالله

نجمه یکشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 09:13 ب.ظ

سلام. من چند ماه قبل از بارداری متوجه شدم که کم کاری تیروئید دارم، با مصرف دارو کنترل شده و دوران بارداری هم زیر نظر پزشک بودم و همه چیز نرمال بود، حالا سوالم اینه چون خودم کم کاری دارم ممکنه نوزادم هم به کم کاری تیروئید مادرزادی دچار بشه؟ آزمایش غربالگری برا نوزادم انجام دادم ولی ده روز طول میکشه جواب بدن، نگرانم، میشه لطفا جواب بدین..

سلام
امکانش هست اما فقط چند درصد
و حتی اگه اینطور شد جای نگرانی نیست چون با مصرف دارو کاملا علائم از بین میره و به یک فرد سالم تبدیل می شه

باران دوشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 02:04 ب.ظ http://allurebos714@gmail.com

سلام روزتون بخیر.. من تو هفته ۲۱ هستم. چند وقت پیش آزمایش تیرویید دادم . tsh :4.3 بود و t4:1.3. از اونجایی که جواب آزمایشو دیر تحویل گرفتم، تازه دو روزه هر روز نصف قرص لووتیروکسین مصرف کردم. خیلی خیلی خیلی واسه بچم نگرانم... تورو خدا بگین چکار کنم ?? میترسم

سلام
دارو هاتون رو به موقع و منظم استفاده کنین
شما در ماه چهار و اوایل ماه پنجم حاملگی هستین و تیروئید جنین شکل گرفته و دیگه وابسته شما نیست
می تونین برای مطمئن شدن یک سری آزمایشات از جنین تحت نظر متخصص نوزادان انجام بدین

مریم دوشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 11:04 ب.ظ

سلام من تیروییدم کم کاره و6ماهه که روزی نصف قرص وپنجشنبه وجمعه 1قرص مصرف میکنم تازه فهمیدم این ماه باردارم و1ماه قبلش تیروییدم روی 5بود حالا که باردارشدم خیلی نگرانم باید چکارکنم لطفا راهنمایی کنید ممنون

سلام
شما خیلی خوش شانسین که در زمان بارداری دارو استفاده می کردین
دارو هاتون رو کاملا سر وقت و منظم ادامه بدین و آزمایشات تیروئید رو ماهانه انجام بدین تا سطح تیروئید شما در سطح نرمال باقی بمونه
اصلا نگران جنین نباشین فقط دارو ها و آزمایشات دوره ای منظم

الی پنج‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:39 ق.ظ

سلام من قبل از بارداری تیرویید کم کار داشتم که قرص م خوردم نصف قرص لوتروکسین 100 داشت کنترل می شد تقریبا 2 ماه و 2 هفته بود که قرصم تموم شده بود داروخانه لوتروکسین 50 داد و دستور پزشک ننوشته بود که باید نصف نخورم و کامل خورده می شد الان هفته 8 هستم و آزمایش دادم tsh شده 12.2 خزز نگرانم خوندم که این موضوع باعث کند ذهنى بچه می شه چه طوری می تونم مطمن شم آیا آزمایشی هست که بفهمم به جنین آسیب رسیده?
در ضمن الان تا پایان 3 ماهگی یک ماه مونده و دکتر دوز دارو رو بالا برده یک ماه دیگه باید آزمایش بدم

سلام
تیروئید جنین از هفته ۱۱ بارداری شروع به رشد می کند و این رشد تا حدود هفته ۱۷بارداری تکمیل می شود. تا قبل از این دوره یعنی بین ۳تا ۴ ماه اول حاملگی ، جنین هورمون تیروئید ندارد و از تیروئید مادر استفاده می کند.
شما باید قرص ها تون رو مرتب و آزمایشات رو منظم و دوره ای انجام بدید

ممریم فولادی پنج‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:40 ب.ظ

سلام.من 16هفته باردارم و ازمایشات سه ماه اولم رو چون به تعطیلات عید خورد نتونستم ببرم دکتر.تازه الان فهمیدم تیروییدم کم کاره و tsh حدودا 5 بوده.حالا کارم شده گریه که حتما تا حالا جنین تحت تاثیر قرا گ فته.من درمان رو شروع کردم ولی راستش نمی خوام به این حاملگی ا دامه بدم.کمک کنین تصمیم بگیرم.

سلام
تقریبا مطمئن باشید با 16 هفته سن جنین هنوز تحت تاثیر کم کاری تیروئید قرار نگرفته
و اگر گرفته باشه می تونین با مصرف منظم دارو میزان اثر رو به حداقل برسونین پس :
شما سریعا دارو استفاده کنید و آزمایشات و معاینات رو انجام بدید
می تونید از جنین هم آزمایش بگیرین تا مطمئن باشید
ختم حاملگی رو در این زمان انجام ندید
انشاالله مشکلی نخواهد بود

المیرا ب شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:22 ب.ظ

سلام در هفته 7 بارداری بودم متوجه شدم tsh من 9 است و بلافاصله روزی 1 عدد قرص تیرویید را شروع کردم خواستم ببینم برای جنین مشکلی پیش می اید؟نگرانم

سلام دارو ها تون رو شروع کنید و ادامه بدیدو به طور دوره ای آزمایش جهت کنترل تیروئید بدینخدا جنین رو طوری آفریده که نیاز خودش رو از بدن شما برآورده می کنهوقتی که شما کم کاری تیروئید داشته باشی در دوران بارداری این کم کاری بیشتر می شه چرا ؟ چون جنین مقدار تیروئید مورد نیازشو از بدن شما و بدون اجازه از شما هر قدر که نیاز داشته باشه می گیره و مقدار این هورمون در بدن شما کمتر میشهدر مورد کم خونی هم همینطوره ... یک مادر که کم خونی داشته باشه جنینش کم خون نیست چون جنین نیاز خودشو از خون برطرف می کنه
پس نگران جنین نباشین
بیشتر نگران خودتون باشین و داروهاتون رو مرتب مصرف کنین

سعیده یکشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:57 ق.ظ

سلام روز بخیر
من 13هفته و2روزه باردارم 25 فروردین 93 تست 3ماهه اول تی اس اچ 3.10 گزارش شده ولی یک ماما گفت مهم نیست
5روز پیش رفتم دکترزنان گفت باید روزی نصف قرص لووتیروکسین مصرف کنی و با دکتر غدد مشورت کنی
این تاخیر 40وچندروزه چقدر روی جنین اثر گذاشته؟ خیلی نگرانم
لطفا راهنماییم کنید
با تشکر فراوان

سلام

دارو هاتون رو مرتب مصرف کنید و آزمایشات دوره ای منظم انجام بدین
مشکلی نیست
معمولا اگر زود تشخیص داده بشه و درمان زود شروع بشه مشکلی بوجود نمیاره

شادی یکشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:10 ب.ظ

با سلام من تقریبا 40روز قبل بارداری ازمایش کامل دادم که تیروییدم نرمال بود در هفته 16بارداری دکتر برام ازمایش نوشت که تیروییدم. tsh7/7 بود وپیش دکتر غدد رفتم قرص مصرف میکنم می خواستم ببینم آیا مشکلی برای بچه ایجاد نکرده باشه

سلام
دارو هاتون رو مرتب مصرف کنید و آزمایشات دوره ای منظم انجام بدین
معمولا اگر زود تشخیص داده بشه و درمان زود شروع بشه مشکلی بوجود نمیاره

الی یکشنبه 25 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 06:50 ق.ظ

باسلام خواهر من الان ماه ششم بارداری هست و دکتر جدیدش تازه تشخیص داده کم کاری تیروئید داره البته ازمایش خونش مربوط به ماه های اول بارداری بوده و tsh4 بوده ولی دکتر قبلی متوجه نشده .والان چون ماه ششم هست خیلی نگران هست که دیر شده باشه ومشکلی برای بچه اش پیش آمده باشه.البته دکرش گفته باز آزمایش بده .ولی اون می ترسه 6ماه اول را از دست داده باشه.راهنمایی بفرمایید ممکنه مشکلی توی این 6ماپ پیش اومده باشه؟ضمنا قلب و اندازه جنین مناسب بوده
با تشکر

سلام
معمولا هیچ مشکلی برای جنین بوجود نمیاد
جنین هورمون موردنیاز بدنشو از شما تامین می کنه
نگران نباشید
داروهای تجویز شده رو استفاده کنید و ماهانه آزمایش تیروئید بدین

بهار یکشنبه 25 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:58 ق.ظ

با سلام من قبل ازبارداری کم کاری تیروئید داشتم که تحت کنترل دکتر هفته ای 6روز قرص مصرف میردم در هفته پنجم بارداری tsh من4 بود دکتر قرص مرا به هفته ای 8 بار تغییر داد الان هفته یازدهم بارداری است وآزمایش جدیده من tsh0.2 و t422.5خیلی نگران هستم آیا برای ذهن جنین مشکل توجود آمده است

سلام معمولا هیچ مشکلی برای جنین بوجود نمیاد
جنین هورمون موردنیاز بدنشو از شما تامین می کنه نگران نباشید
داروهای تجویز شده رو استفاده کنید و ماهانه آزمایش تیروئید بدین

رضا سه‌شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 03:30 ب.ظ

با سلام
آیا TSH معادل 5.5 با T4 و T3 نرمال ولی نزدیک حد پایین رنج که در هفته 26 بارداری تشخیص داده شده است برای خانمی بدون سابقه کم کاری تیرویید تا چه حد خطرناک است؟ لطفا بفرمایید تا چه حد امکان دارد که آسیبی به جنین وارد شده باشد. آیا پزشک زنان کافی است یا باید با پزشک غدد مشورت نمود؟
سپاسگزارم.

سلام‏ ‏‏ ‏
مشکل‏ ی‏ ‏برای‏ ‏جنین‏ ‏مطرح‏ ‏نیست‏ ‏اما‏ ‏شما‏ ‏نیاز‏ به‏ ‏ویزیت‏ ‏متخصص‏ ‏داخلی‏ ‏یا‏ ‏غدد‏ ‏برای‏ ‏تنظیم‏ ‏مصرف‏ ‏دارو‏ ‏دارید

هانیه جوان پنج‌شنبه 29 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 12:12 ب.ظ

سلام
من الان در هفته 10 بارداری هستم. در ازمایشات اولیه بارداری متوجه شدم که کم کاری تیروعید دارم که 12/3 میباشد.یک هفته قرص لووکسین را نصف و از ان به بعد الان 12 روز هست که روزی 1 عدد مصرف میکنم.ایا این کم کاری روی جنین تاثیر داره یا نه خیلی نگرانم

سلام
اگر شما داروهاتون رو به موقع استفاده کنین و طبق دستور پزشک آزمایشات منظم بدین می تونین بارداری و زایمان سالمی داشته باشین
اصلا نگران نباشین

مهدیه دوشنبه 2 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 11:02 ب.ظ

سلام. من هفته 26بارداریم و تازه فهمیدم تیروئیدم کم کاره. آیا عوارض ناشی از این کم کاری روی جنین با مصرف قرص برطرف میشه یا دیر شده؟ به نظرتون من چیکار کنم؟

سلام
معمولا اتفاق خاصی نمی افته
جنین نیاز خودشو به تیروئید از بدن شما تامین می کنه و منتظر اجازه شما نمی شه

زهرا چهارشنبه 4 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:46 ب.ظ

باسلام،من هفته 10 بارداری آزمایش تیروئیددادم(دربیمارستان دولتی)که tsh من 4.8 بود رفتم دکتر غدد وگفت یکباردیگه توی آزمایشگاهی معتبر آزمایش بدم من اینکار رو کردم واینبار آزمایشم این بود:
tsh :0.38 که رنج نرمال آن 0.3 تا 5.2 بود
ft4 :12.8 بود ورنج نرمال آن 10.29 تا 21.88 بود
anti tpo :21.74 بود ورنج نرمال آن از 0 تا 35 بود
الان هفته 19 هستم آیا این آزمایش مشکلی داره؟

سلام
مشکلی نداره
اما توصیه می کنم ماه آینده مجددا آزمایشات رو تکرار کنین

مریم جمعه 6 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 11:09 ق.ظ

سلام من کم کاری تیروئید دارم و آنتی تی پی او بالای 500 و آنتی تی جی هم بالای 5000 هست. قرص لووتیروکسین مصرف میکنم و tsh نرمال شده. میخوام بدونم این دو تا آنتی بادی بالا باشه روی بارداری چه تاثیری داره؟ چطور میشه نرمال بشه؟ آیا راهی هست؟ من اسکن و سونوی تیروئید دادم گره هم دارم. آیا اینها در بارداری مشکل ساز میشه؟

سلام
با نرمال شدن TSH مشکلی جهت بارداری وجود نداره
داروهاتون رو منظم مصرف کنین و آزمایشات دوره ای ماهانه بدین

راضیه شنبه 7 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 01:21 ب.ظ

سلام من تو آزمایشهای قبل از بارداری فهمیدم کم کاری دارم و 3ماه قرص خوردم دکتر گفت الان وضعیتت بد نیست و من هم باردار شدم الان 6هفته است ولی خیلی نگرانم هفته ای 4روز نصف قرص و دو روز 1/4میخورم امروز میرم پیش دکترم و میگم حامله هستم خیلی دلشوره دارم همش نگرانم

سلام
با مصرف منظم قرص هاتون و انجام آزمایشات دوره ای منظم شما بارداری و زایمان و نوزاد طبیعی خواهید داشت

رزی شنبه 7 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 11:17 ب.ظ

با سلام. دوست من 33 ساله و مجرد ایت. حدود 3، 4 سالی است که کم کاری تیرویید داره و لوتروکسین مصرف می کنه. همچنین سیپروترون کامپایند مصرف می کنه تا پریود بشه. چند بار سیپروترون کامپایند رو قطع کرده و تا 3 ماه هم پریود نشده و بامصرف دوباره دارو پریود شده. آیا بعد ازدواج می تونه باردار بشه؟خیلی نگرانه.

سلام معمولا مشکلی جهت بارداری بوجود نمیاد
داروها باید منظم استفاده بشن می تونن به متخصص زنان مراجعه کنن و با انجام آزمایش و سونوگرافی از توانایی بارداریشون مطمئن شن

حمید سه‌شنبه 10 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 11:28 ب.ظ

ممنون از لطفتون

میترا چهارشنبه 11 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 02:21 ب.ظ

سلام من هفته ۱۲ بارداری متوجه tsh 7.8 شدم خیلی میترسم روی مغز جنین تاثیر گذاشته باشه کمک کنید

سلام
معمولا مشکلی بوجود نخواهد آمد
بدلیل اینکه جنین بدون اجازه گرفتن از شما و بدون در نظر گرفتن شرایط شما میزان مورد نیاز از هورمون تیروئید رو برمیداره
شما از این به بعد دارو هاتونو منظم مصرف کنید و آزمایش ماهیانه بدین

دلسا چهارشنبه 11 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:59 ب.ظ

سلام
میشه راهنماییم کنید.من یه چکاپ قبل از بارداری انجام دادم که tsh =7 بود و بقیه نرمال.که دکتر زنانم گفت باید آزمایش کامل تیرویید بدم.دوباره که دادم بعد از یک هفته tsh= 4 بود و بقیه فاکتورها هم نرمال.جولوی tsh نوشته باید بین ۰/۳ تا ۶/۴ باشه.
میدونم واسه خودم نرماله ولی چون میخوام بچه دارشم آیا بالا نیست؟لازمه دارو مصرف کنم؟

سلام نیاز به مصرف دارو ندارید اما بازم آزمایش ماهیانه جهت کنترل تیروئید بدید

لیلا جمعه 13 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:26 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید...من الان در هفته 19 بارداریم و13 روز پیش آزمایش تیرویید دادم امروز جوابشو گرفتم.TSH:5.843وTPO:116.837بود از صبح از شدت نگرانی دارم گریه میکنم...لطفا راهنماییم کنید..دکترم 5 روزه دیگه وقت داده تا اون موقع اثرات سو رو جنین نداره....در ضمن در هفته 7 در آزمایشمTSH:0.598بود و روزی ا عدد قرص لوترکسین میخورم....حلا چی کار کنم.....کمکم کنید لطفا....

لیلا جمعه 13 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 11:11 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید...من الان در هفته 19 بارداریم و13 روز پیش آزمایش تیرویید دادم امروز جوابشو گرفتم.TSH:5.843وTPO:116.837بود از صبح از شدت نگرانی دارم گریه میکنم...لطفا راهنماییم کنید..دکترم 5 روزه دیگه وقت داده تا اون موقع اثرات سو رو جنین نداره....در ضمن در هفته 7 در آزمایشمTSH:0.598بود و روزی ا عدد قرص لوترکسین میخورم....حلا چی کار کنم.....کمکم کنید لطفا....

لیلا جمعه 13 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 02:23 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید...من الان در هفته 19 بارداریم و13 روز پیش آزمایش تیرویید دادم امروز جوابشو گرفتم.TSH:5.843وTPO:116.837بود از صبح از شدت نگرانی دارم گریه میکنم...لطفا راهنماییم کنید..دکترم 5 روزه دیگه وقت داده تا اون موقع اثرات سو رو جنین نداره....در ضمن در هفته 7 در آزمایشمTSH:0.598بود و روزی ا عدد قرص لوترکسین میخورم....حلا چی کار کنم.....کمکم کنید لطفا....

سلام
نگران‏ ‏نباشید‏ ‏
جنین‏ ‏طوری‏ ‏افریده‏ ‏شده‏ ‏که‏ ‏نیازشو‏ ‏از‏ ‏هورمون‏ ‏تیرویید‏ ‏بدون‏ ‏اجازه‏ ‏شما‏ ‏یر‏ ‏می‏ ‏داره‏ ‏و‏ ‏باعث‏ ‏میشه‏ ‏شما‏ ‏کم‏ ‏کاری‏ ‏تیرویید‏ ‏نشون‏ ‏بدید
مغمولا‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏حد‏ ‏جنین‏ ‏هیچ‏ ‏اسیبی‏ ‏نمی‏ ‏بینه

لیلا شنبه 14 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 01:57 ق.ظ

سلام و خسته نباشید...من الان در هفته 19 بارداریم و13 روز پیش آزمایش تیرویید دادم امروز جوابشو گرفتم.TSH:5.843وTPO:116.837بود از صبح از شدت نگرانی دارم گریه میکنم...لطفا راهنماییم کنید..دکترم 5 روزه دیگه وقت داده تا اون موقع اثرات سو رو جنین نداره....در ضمن در هفته 7 در آزمایشمTSH:0.598بود و روزی ا عدد قرص لوترکسین میخورم....حلا چی کار کنم.....کمکم کنید لطفا....

لیلا شنبه 14 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 02:10 ق.ظ

سلام و خسته نباشید...من الان در هفته 19 بارداریم و13 روز پیش آزمایش تیرویید دادم امروز جوابشو گرفتم.TSH:5.843وTPO:116.837بود از صبح از شدت نگرانی دارم گریه میکنم...لطفا راهنماییم کنید..دکترم 5 روزه دیگه وقت داده تا اون موقع اثرات سو رو جنین نداره....در ضمن در هفته 7 در آزمایشمTSH:0.598بود و روزی ا عدد قرص لوترکسین میخورم....حلا چی کار کنم.....کمکم کنید لطفا....

افسون شنبه 14 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 06:00 ب.ظ

با سلام من در حال اقدام برای بارداری هستم tsh:3.10 و t4:15.40 می باشد حالا دکرتم می گه نرماله ولی برای بارداری زیاد حالا من موندم این قرصو بخرم یا نه آخه نمی دونم باردار هستم یا نه و اینکه نمی تونم صبر کنم برا قرص به نظرتون چی کار کنم ؟ اسم قرص کامل نمی تونم بخونم levtyree

سلام
دارو‏ ‏تونو‏ ‏حتما‏ ‏مصرف‏ ‏کنید‏ ‏
داروی‏ ‏شما‏ ‏لووتیروکسین‏ ‏است‏ ‏

ناشناس دوشنبه 16 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 02:34 ق.ظ

سلام من باردارو کم کاری تیرویید دارم البته الان به حد نرمال رسیده میخواستم ببینم الان که ماه رمضون و روزه میگیرم قرص رو باید چه موقع بخورم من الان هفته 19هستم

سلام
لووتیروکسین‏ ‏رو‏ ‏سحر‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏شک‏م ‏خالی‏ ‏مصرف‏ ‏کنید

فرزانه جمعه 27 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 03:05 ق.ظ

سلام من 34 ساله هستم و 1 فرزند دارم برای بار دوم میخواهم باردار شوم و مشکلم این است که انتی تیرویید پی بالا است حدود 515 است و t4 12 دکتر غددی که مراجعه کردم گفتند اگرt4 به زیر 3 برسد موردی برای بارداری نیست و انتی تیرویید پی مشکل ساز نیست خواستم بدانم ایا واقعا صحیح است یا به دکتر دیگری مراجعه کنم.از راهنمایی شما واقعا ممنونم

سلام پیشنهاد می کنم به یک متخصص غدد مراجعه کنین

sofiyera سه‌شنبه 31 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 01:10 ب.ظ

با سلام خانمی که قراره آزمایش تیرویید و ANTI TPO بدهد و برای جلوگیری LD مصرف میکند در حالی که صبح آزمایش ناشتا است و دیشب قرص LD مصرف کرده میتواند آزمایش بدهد ؟ یعنی مصرف LD تاثیری در آزمایش ندارد؟ ممنون

سلام
تاثیری در آزمایش نداره

وجیهه پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:20 ق.ظ

سلام من 4 ماه از دوران بارداریم گذشته آزمایش دادم TSH 8.1 بوده با خوندن مطالب خیلی نگران شدم دکترم هم گفته 11 تیر به بعد برم برای ویزیت لطفا راهنمایی کنید

سلام
نگران نباشین
معمولا جنین نیازشو به هورمون از بدن شما برطرف می کنه

فاطمه چهارشنبه 15 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:05 ق.ظ

سلام من الان ماه نه بارداری هستم متاسفانه دکترم در سه ماه اول برام آزمایش تیرویید ننوشته بود ودر ماه هفتم بارداری فهمیدم کمکاری تیرویید دارم وtsh9.7 بودواز همان روز درمان را شروع کردم ولی میترسم این کم کاری تیرویید رودر ماههای اول هم داشتم وروی جنین تاثیر گذاشته خیلی نگرانم خواهش میکنم کمکم کنید

سلام
در این زمان کار خاصی نمی تونیم انجام بدیم
اما تجربه نشون داده معمولا هیچ اتفاقی واسه جنین نمی افته
به خاطر اینکه جنین مقدار هورمون تیروئید مورد نیازشو از خون مادر برداشت می کنه و هیچ اجازه ای هم از شما نمی گیره
و این مقدار کمبود هورمون شما به خاطر همینه
پس نگران نباشین
داروها رو سر وقت استفاده کنین

لیلا یکشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 04:02 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید

من الان در هفته 28 بارداری هستم و برای اولین بار آزمایش TSH دادم که مقدار آن 5.89 بود خیلی نگرانم که روی جنین تاثیر منفی گذاشته باشه خواهش میکنم راهنمائی ام کنید باید چه اقدامی بکنم؟ خواهش میکنم سریعتر کمکم کنید(من تا به حال اصلا آزمایش TSH نداده بودم که بدونم تیروئیدم در چه وضعیه)

سلام الان اقدام خاصی قابل انجام نیست با متخصص زنان مشورت کنید البته باید بهتون بگم جنین فقط چند هفته به شما نیاز داره و بعدش خودش می تونه هورمون مورد نیازشو می سازه و در اون مدت که به شما نیاز داره هم تمام نیازشو از شما برطرف می کنه
و شما رو دچار کمبود تیروئید می کنه اما معمولا خودش دچار کمبود تیروئید نمی شه
پس نگرانی خاصی وجود نداره

رمیسا سه‌شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:29 ب.ظ

سلام. من سابقه ی کم کاری تیروئید داشتم و قرص مصرف میکردم. نزدیک تعطیلات عید باید ازمایش میدادم که ندادم . روز31فرودین ازمایش دادم و دیدم tsh ام 21.5شده. من تو اون تاریخ هفته ی چهارم بارداریم بود.الان خیلی واقعا خیلی نگرانم. سریع زیر نظر متخصص شروع به مصرف قرص کردم. اما دلم اروم نمیگیره. به نظرتون جنین مشکل پیدا کرده. الا وضعیتم نرماله. خواهش میکنم جوابمو زود بدین.

سلام
نگران نباشید
و از این تاریخ به بعد داروها رو منظم استفاده کنین و آزمایش ماهیانه بدین

نیکو چهارشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 05:23 ق.ظ

سلام من عمل تیرویید داشتم و تیروییدمو در آوردم و ١ جلسه هم ید درمانی شدم با دوز ١٠٠
میخوام بدونم زمانی که باردار شدم با مصرف منظم قرص برای جنینم اتفاقی نمی افته خیلی نگرانم !!

سلام
هیچ‏ ‏نگرانی‏ ‏نداشته‏ ‏باشین
با‏ ‏مصرف‏ ‏منظم‏ ‏داروها‏ ‏شما‏ ‏یک‏ ‏فرد‏ ‏سالم‏ ‏هستین‏ ‏که‏ ‏یک‏ ‏بارداری‏ ‏و‏ ‏یک‏ ‏جنین‏ ‏و‏ ‏یک‏ ‏زایمان‏ ‏سالم‏ ‏خواهید‏ ‏داشت

نسیم پنج‌شنبه 23 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:27 ب.ظ

سلام من هفته دهم بارداریم قبل از بارداری آزمایش های تیروییدم همه نرمال بود هفته پیش آزمایش دادم ومتوجه شدم مشکل تیرویید پیدا کردم tsh:0.1 بود خیلی نگران جنینم هستم دکتر واسه ده روز دیگه آزمایش تیرویید نوشت برام اما هیچ قرصی نداده فعلا؛ میترسم دیر بشه ومشکلی پیش بیاد

سلام
مشکلی‏ ‏بوجود‏ ‏نمیاد‏ ‏
دستورات‏ ‏دکتر‏ ‏رو‏ ‏ادامه‏ ‏بدین‏ ‏

ساحل سه‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:32 ق.ظ

سلام آزمایش دادم TSH ام 3.7 است آیا کم کاری تیروئید دارم باید به دکتر غدد مراجعه کنم یا نه
در ضمن خواهرام هر دو تاشون کم کاری تیروئید دارند و قرص لووکسین مصرف میکنند البته خفیف 5 و زیر 5 هستند آیا من هم کم کاری تیروئید دارم.
لطفاً راهنماییم کنید که اگر لازمه دارو مصرف کنم مصرف کنم.

سلام
بهتره‏ ‏که‏ ‏جهت‏ ‏کنترل‏ ‏به‏ ‏متخصص‏ ‏غدد‏ ‏مراجعه‏ ‏کنین

سارا سه‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:47 ب.ظ

سلام
خیلی متشکرم بخاطر راهنمایی های خوبتون
من در هفته ۷ بلرداری هستم. متوجه شدم که کم کاری تیرویید دارم
tsh من ⒍۶ هستش
به دکتر داخلی مراجعه کردم گفتن نیازی به مصرف دارو نیست. و آخر شهریور گفتن دوباره چکاپ بشم

اول میخوام بدونم اندازه نرمال tsh همه ی آزمایشگاه ها یک اندازه مشخص هست? و اون چنده!
دوم میخوام بدونم نیازی هست به دکتر غدد مراجعه کنم یا به همین بسنده کنم?
ممنون

سلام
بهتره‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏متخصص‏ ‏غدد‏ ‏‏ مراجعه‏ ‏کنید
احتمالا‏ ‏نیاز‏ ‏به‏ ‏مصرف‏ ‏دارو‏ ‏خواهید‏ ‏داشت

سمیه چهارشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:56 ب.ظ

سلام
من به تازگی متوجه شدم کم کاری تیروئید دارم.TSH,7.20 بود.کی می تونم باردار بشم؟لطفا راهنماییم کنید.

سلام
در صورتی که داروهاتونو منظم بخورید و به صورت دوره ای و ماهانه آزمایش بدین و سطح تیروئید رو در بدنتون ثابت نگه دارین می تونین مثل یک آدم معمولی باردار شین و نوزادتون رو سالم بدنیا بیارین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد