دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

تفاوت گروه های خونی در رابطه با بیماری ها

آنچه در زیر می‌خوانید نتایج بررسی‌های متخصصین و اندیشمندان در زمینه طب سنتی می‌باشد و لزوماً نمی‌توان به آنها استناد و با آنها طبابت کرد.   

همه ما می‌دانیم که چند نوع گروه خونی در میان انسان‌ها وجود دارد، ولی آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چه غذاهایی برای هر گروه خونی مناسب‌تر است؟ و هر گروه خونی با چه طبع‌هایی از نظر طب سنتی در ارتباط است؟  

هر گروه خونی بیشتر مستعد ابتلا به چه بیماری‌هایی است؟  

بیشترین گروه خونی موجود در دنیا O و کمترین گروه خونی AB است.   

طبع‌ها و گروه‌های خونی 


 از نظر طبایع به نظر می‌رسد که گروه خونی AB,O در گروه خونی گرم و دو گروه خونی B و A سرد هستند (البته این مطالب در حد فرضیه هستند توسط بعضی پژوهشگران بیان شده‌اند؛ لذا نمی‌توان به آنها استناد کرد). در یک بررسی اجمالی، گروه خونی O معادل طبع دم در طب سنتی، B طب بلغم، A معادل طبع سودا و AB معادل طبع صفرا بیان شده‌اند. در بررسی دیگری از نظر غلظت خون AB,A نسبت به B,O از غلظت بالاتری برخوردار بوده‌اند.

بیماری ها و گروه‌های خونی
گروه‌های خونی O و B بعد از اعمال جراحی، دندانپزشکی بیشتر مستعد خونریزی هستند و آسپرین نیز در این افراد باید با احتیاط مصرف شود. (همین‌طور پریودهای حجیم در این افراد بیشتر دیده می‌شود) بیشتر امراض قلبی، عروقی و واریس در گروه‌های A و AB دیده می‌شود. قند، چربی و اوره نیز در گروه‌‌های A و AB بیشتر از سایر گروه‌ها ایجاد می‌شود. بیشترین احتمال عفونت ابتلا در گروه خونی O سپس AB،A،B است. ولی چون سیستم ایمنی گروه اول خوب است، این افراد زودتر از عفونت بهبود می‌یابند و دو گروه آخر دیرتر دچار عفونت و دیرتر هم درمان می‌شوند. گاستریت یا ورم معده در گروه‌های AB,A بیشتر دیده می‌شود. ورم روده‌ها، در گروه‌های خونی مختلف دیده می‌شود. در گروه خونی O عامل تشدید آن لبنیات و در گروه خونی B نان گندم، بلال، مرغ و جوجه است. در گروه خونی AB,A نیز مصرف لبنیات آن را تشدید می‌کند.

یبوست: بیشترین گروه خونی مبتلا به یبوست AB و کمترین آن O است و این بیماری که امروزه بسیار نیز شایع می‌باشد و اغلب ما شاید به آن به شکل بیماری نیز نگاه نمی‌کنیم بسیار جدی می‌باشد و در صورت مزمن شدن می‌تواند زمینه‌ ساز بسیاری از اختلالات (در اثر تجمع سموم در بدن) گوارشی، واریس … و حتی سرطان باشد. لازم به ذکر است که یبوست به رفع ناکامل مدفوع و یا دفعات کم گفته می‌شود و ممکن است فردی در روز دو بار هم اجابت مزاج داشته باشد ولی احساس دفع کامل نکند.

سایر بیماری ها
هلیکوباکتریپلوری را شما می‌شناسید باکتری که تقریباً در معده قریب به اتفاق مردم در کشور ما وجود دارد و این آمار بسیار نگران کننده است به هر حال این باکتری بیشتر در گروه خونی O و سپس B دیده می‌شود. گلو درد چرکی، در گروه‌های B,O بیشتر دیده می‌شود، ولی همان‌طوری که گفته شد، این گروه‌ها زودتر بهبود می‌یابند. التهاب مفاصل در گروه خونی O بیشترین آمار و بعد گروه خونی A دارد. تزریق واکسن‌ها در گروه خونی O ممکن است تب و درد ایجاد کند. در گروه خونی B ممکن است حالتی مثل بیماری صرع و یا تشنج در هر دو گروه‌های AB,A معمولاً عوارض جانبی خاصی ندارد.

مزاج گروه‌های خونی

گروه خونی O با طبع دم مطابقت دارد. صبور، شجاع و مثبت نگرند، تمایل به گوشتخواری دارند. ورزش‌های نیمه سنگین انجام دهند نان و لبنیات کمتر استفاده کنند.

گروه خونی A با طبع سودا در ارتباطند: منظم، حساس و زیرک هستند. با رژیم غذایی گیاهی به شکوفایی می‌رسند. برنامه ورزش آنها ورزش‌های آرام بخش (یوگا، شنا) می‌باشد. گروه خونی B با طبع بلغم در ارتباطند: انعطاف‌ پذیر، سازش کار و حساسیت کمی دارند. رژیم غذایی متنوع شامل گوشت، سبزیجات، لبنیات و غذاهای دریایی برای آنها مناسب است. تمرینات نرمشی و آرام بخش مفید است.

گروه خونی AB با صفرا مطابقت دارد. شناخت آنها کمی دشوار است چون خصوصیات اخلاقی تلفیقی از تمام گروه را دارند. خوردن گوشت سفید به همراه سبزی‌‌ها بهتر از گوشت قرمز است. خوردن نان ضرری ندارد به جز اینکه چاق کننده است. تمرینات آرام‌بخش و حرکات نرمشی برایشان مفید است.

تغذیه و گروه‌های خونی
می‌دانیم که امروزه مصرف گوشت قرمز منع می‌شود. مرتباً از وسایل ارتباط جمعی می‌شنویم می‌خوانیم و می‌بینیم که گوشت کمتر بخورید به جای آن از سبزی‌ها استفاده کنید! یکی از مراجعین من اظهار می‌کرد که هر وقت رژیم و سبزی‌ها را در منزل اجرا می‌کند، بسیار سرحال و شاداب می‌شود، در حالی که همسرش نه تنها حالت بیمارگونه و خمیده پیدا می‌کند، بلکه اصلاً این رژیم را نمی‌پسندد. این خانم در ابتدا تصور می‌کرد که همسرش به رژیم جدید عادت ندارد؛ بنابراین به این برنامه غذایی ایراد می‌ورزد و با تعجب شاهد بیماری جدی همسرش شد! چرا؟! باید گفت که خصوصیات روحی، اخلاقی و تغذیه‌ای و حتی جسمانی افراد یکسان نیست؛ مثلاً با خوردن یک غذای پروتئینی بدن افراد مختلف واکنش‌های متعددی نشان می‌دهد.

به گروه خونی O لفظ شکارچی، گروه خونی A لفظ کشاورز گروه خونی B لفظ مهاجر یا چادر نشین و به AB لفظ معمار را لقب می‌دهند (این الفاظ توسط دانشمندان اروپایی انتخاب شده است و در زیر توضیح داده می‌شود). اگر شما از مشخصات ویژه گروه خونی خودتان پیروی کرده و از آن به عنوان یک راهنما استفاده کنید سالم‌تر مانده و طبعاً به وزن ایده‌آل خود خواهید رسید و به مرور چالاکی و نشاط خود را باز خواهید یافت. اهمیت گروه‌های خونی را در داستان تکامل انسان‌ها می‌توان یافت. گروه خونی O قدیمی‌ترین آنهاست بعد از آن گروه خونی A هنگامی شکل گرفت که اجتماعات تشکیل یافت (مثل دوران کشاورزی) و گروه B حاصل مهاجرت انسان‌ها به مناطق شمالی و سردسیر و سخت‌تر از نظر زندگی بوده است و پیدایش گروه AB کمترین تمایل را به گوشت دارد. در مثال قبل احتمالاً آقا از گروه O و خانم از گروه AB برخوردار بوده‌اند که به این علت رژیم گیاهخواری در مرد تحمل نشده است.

دکتر الهام امیرآذر -متخصص طب سوزنی و لیزر تراپی

نظرات 3 + ارسال نظر
بانو سه‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 02:07 ب.ظ

سلام
مطالب جالب آموزندست
سپاسگزار

omid.p شنبه 13 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:17 ب.ظ

خیلی جالب بودن.متشکر

مهسا و آیلین وباباشون از شهرکرد سه‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:40 ب.ظ http://mahsa-2014.blogfa.com

بسیار جالب و مفید بود متشکریییییییییییییییییییم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد