دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

اقدام به بارداری و کم کاری تیروئید

وقتی کم کاری تیروئید ایجاد شود سوخت و ساز بدن کند می شود و این امر منجر به طیف وسیعی از علایم در بیماران می شود. به دلیل غیر اختصاصی بودن علائم، غالباً مدتها تشخیص بیماری به تاخیرمی افتد.شایعترین علائم شامل:احساس ضعف و خستگی،افزایش وزن ،یبوست ،اختلالات قاعدگی ،ریزش مو و خشکی پوست،اختلال در یادگیری و حافظه، ناباروری وسقط می باشد.

کم کاری تیروئید که تحت درمان با داروست به هیچ وجه مانعی جهت باردار شدن نیست

توصیه می شود که داروهای تیروئید به موقع استفاده شده و قبل از اقدام به بارداری  یک اسکن تیرویید (اسکن تکنسیوم) هم انجام دهید 

تیروئید از اواخر ماه سوم جنینی شروع به ترشح هورمون هایش می کند . بنابراین در سه ماهه اول جنینی ، جنین قادر به ساختن هورمون های تیروئید نیست و به هورمون های تیروئیدی که از طریق جفت از مادر دریافت می کند وابسته است . مقادیر کمی از هورمون های تیروئید که از مادر به جنین می رسد  در رشد و تکامل مغز نقش اساسی دارد . کم کاری تیروئید درمان نشده در مادر منجر به کاهش ضریب هوشی و عقب ماندگی های ذهنی در جنین می شود.علاوه بر این سقط جنین، زایمان زودرس، مسمومیت بارداری، فشار خون ناشی از بارداری از عوارض کم کاری تیروئید در بارداری است.

  خانمهای مبتلا به کم کاری تیروئید که باردار می شوند باید بدانند که در بارداری نیاز به هورمون تیروئید 50-25% افزایش می یابد، بنابراین ایده آل آن است که این افراد قبل از بارداری از وضعیت تیروئید خود با خبر باشند و با پزشک معالج خود در مورد مقدار مصرف دارو مشورت کنند.خانمهای با کم کاری تیروئید شناخته شده در صورت بارداری باید سریعا جهت آزمایش تیروئید و مراجعه به پزشک اقدام نمایند.تستهای عملکرد تیروئید در طی بارداری باید هر 8-6 هفته تکرار شود. خانمهای باردار باید به خاطر داشته باشند که مصرف همزمان مولتی ویتامین های بارداری که حاوی آهن و کلسیم می باشند، با لووتیروکسین جذب گوارشی آن را مختل می کند و بهتر است این مکمل ها با فاصله 4-3 ساعت از لووتیروکسین مصرف شود. بعد از زایمان مقدار مصرف دارو به مقدار قبل از بارداری بر میگردد و بیماران 8-6 هفته پس از زایمان مجدداً جهت بررسی وضعیت تیروئید خود مراجعه نمایند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد