دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

اداره ی بیمار بعد از هر گونه عمل قلبی

 

شایعترین علل انجام جراحی های قلبی بیماری های شریان های کرونری قلب ُ اختلال عملکرد دریچه ها و نقایص مادرزادی قلب هستند  

 

اقدامات لازم برای اداره ی بیمار پس از عمل قلب :  

۱ - باید از اکسیژن رسانی کافی مطمئن شد زیرا بعد از عمل قلب نارسایی های تنفسی شایع است .در صورتی که علائمی از کاهش اکسیژن رسانی به بیمار مانند کبود شدن لب ها و صورت تنگی نفس و یا تقلا کردن و تشنگی هوا و همچنین تنفس های لب غنچه ای را در بیمار مشاهده نمودید باید بیمار از نظر اکسیژن رسانی کنترل و همچنین رادیوگرافی قفسه سینه گرفته شود تا در صورت وجود آتلکتازی هر چخ زود تر تشخیص داده شود . 

۲ - باید بیمار از نظر یونوگرام چک شود تا در صورتی که در اثر مصرف ناکافی غذا - دیورتیک ها - و یا استفراغ ها دچار هیپوکالمی و یا هیپو ناترمی در اثر مصرف آب زیاد -و هیپو کلسمی در اثر تزریقات مکرر خون شده بود اقدامات لازم درمانی انجام گیرد. 

۳ - میزان تخلیه لوله های قفسه سینه از پلور باید کنترل شود . 

۴ - کنترل بیمار از نظر دارو های مصرفی و دانشتن نکات لازم دارویی  ... معمولا بعد از عمل جراحی آسپرین - دارو های ضد درد - ضد آریتمی ها و ... استفاده می شود  

.......... 

(((  باید از بوجود آمدن اضطراب در بیمار جلوگیری کرد : 

بوجود آوردن محیط آرام -- توضیح دادن هدف از وجود هر یک از تجهیزاتی که به بیمار احیانا متصل است -- استفاده از دارو های ضد اضطراب طبق دستور ))) 

((( کنترل تنفس بیمار : 

صداهای قفسه بیمار را چک کنید : صدایی مثل قلقل (کراکل) نشاندهنده ی احتقان ریه است. فقدان صدا و یا کاهش آن نشاندهنده ی پنوموتراکس است.فیزیوتراپی قفسه سینه بسیار مفید خواهد بود (از احتباس ترشحات و آتلکتازی جلوگیری خواهد کرد) . بیمار را وادار به تنفس عمیق و یا سرفه کنید . ))) 

(( مخاط دهان بستر ناخن لبها لاله ی گوش و اندام ها را از نظر کبودی و سیانوز کنترل کنید (از علائم کاهش برون ده قلب) )) 

(( وضعیت عصبی بیمار را کنترل کنید : 

 بیمار را از نظر سر درد گیجی تنگی نفس افت فشار خون و سیانوز کنترل کنید (علائم هیپوکسی)   میزان پاسخ دهی بیمار به دستورات شفاهی و تحریکات دردناک و واکنش مردمک ها به نور و توانایی فشردن دست ها را بررسی کنید )) 

((( تخفیف درد : 

 پانسمان های بیمار را به موقع و استریل انجام دهید بی قراری و دلهره هایی که با مسکن تخفیف نمی یابد را سریعا به پزشک گزارش دهید  . برای کاهش درد بیمار را به کشیدن نفس عمیق و تمرین سرفه به صورت موثر تشویق نمائید بیمار را تشویق کنید هرچه زود تر حرکت کردن را شروع کند ))) 

   اطلاعاتی در مورد فعالیت بیمار بعد از عمل قلب :  

****  فعالیت های بیمار باید به تدریج افزایش یابد  

****  فعالیت های که باعث ایجاد درد و نناراحتی می شود را انجام ندهد  

**** بیمار باید هر روز زمان و مسافت پیاده روی را افزایش دهد  

**** در هفته ی اول بیمار می تواند روزی یک یا دو بار از پله ها بالا برود بر اساس تحمل بیمار می توان دفعات آن را افزایش داد  

**** در ابتدا باید از قرار گرفتن در محل های شلوغ خودداری شود  

**** از سرگیری فعالیت های جنسی به موازات توانایی در سایر فعالیت ها امکان پذیر است معمولا ۲ هفته بعد از عمل جراحی می توان فعالیت جنسی را از سر گرفت . باید از انجام فعالیت جنسی در زمان خستگی و پس از خوردن غذای سنگین خودداری کرد . در صورت احساس ناراحتی در قفسه سینه و اشکال در تنفس یا تپش قلب بعد از نزدیکی جنسی به مدت بیش از ۱۵ دقیقه باید به پزشک مراجعه نمود  

**** بیمار باید انتظار مقداری ناراحتی در قفسه سینه را داشته باشد  

 

 

توصیه های غذایی در بیماران بعد از عمل قلب : 

**** باید نمک و کلسترول رژیم غذایی محدود گردد  

**** کنترل وزن : افزایش وزن بیش از ۵/۲ کیلو در هفته را به پزشک گزارش دهید   

      

 

 

                      

****ادامه دارد ....