دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

پرسش و پاسخ ((جلوگیری از بارداری - سقط - تیروئید - تفسیر آزمایشات ))

با سلام یه سوال داشتم
من دی ماه نزدیکی داشتم فردا صبحش از روش پیشگیری اورژانسی با LD استفاده کردم بعد هم چند روز بعد پریود شدم همین طور بهمن و اسفند رو اما پریودم هم طولانی تر شده بود هم اینکه اول یک روز لک میدیدم بعد چند روز بعد پریود می شدم فروردین رو هم هنوز پریود نشدم اگرچه دوباره یک روز فقط لک دیدم ودیگه هیچ اثری از پریود نبود ، ممکنه بارداری خارج از رحم داشته باشم البته بیبی چک هم منفی نشون داده ولی آزمایش خون ندادم
ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام
مصرف قرص های اورژانس به دلیل اینکه به یک باره میزان زیادی هورمون رو
وارد بدنتون می کنین پریودی شما رو به هم می زنه و تا دو یا سه ماه لکه
بینی وجود داره
حاملگی خارج رحمی علاوه بر لکه بینی باعث مثبت شدن آزمایش ها و همچنین
بزرگ شدن شکم می شه
می تونین برای اینکه مطمئن شین یه سونوگرافی بدین
اما این احتمال خیلی کمه
برای قطع لکه بینی و منظم شدن پریود باید دو یا سه بسته قرص LD رو مرتب و
از ابتدای پریودی استفاده کنین
به یه ماما مراجعه کنین

سلام من دارای بیماری التهاب لگن هستم 2ماه پیش دکتر متخصص زنان داکسی سایکلین 100ومترونیدازول وسفتریاکسون تجویز کرد سفتریاکسونو تزریق کردم بدون هیچ عوارضی،اما بعداز 2ماه که دوباره تزریق کردم دچار خارش شدیدگوش وگلو و پوستی ،کهیر زدن وقرمزی شدید وداغی گوشهام شدم میخواستم بپرسم ک مابقی سفتریاکسونهارو تزریق کنم یا نه خطروجود داره

سلام
از مصرف سفتریاکسون پرهیز کنین 
امکان داره عوارض بعدی خیلی شدید تر باشه
حتما برای تجدید نظر در مورد سفتریاکسون به پزشکتون مراجعه کنین

سلام. من چند ماه قبل از بارداری متوجه شدم که کم کاری تیروئید دارم، با مصرف دارو کنترل شده و دوران بارداری هم زیر نظر پزشک بودم و همه چیز نرمال بود، حالا سوالم اینه چون خودم کم کاری دارم ممکنه نوزادم هم به کم کاری تیروئید مادرزادی دچار بشه؟ آزمایش غربالگری برا نوزادم انجام دادم ولی ده روز طول میکشه جواب بدن، نگرانم، میشه لطفا جواب بدین..

سلام
امکانش هست 
و حتی اگه اینطور شد جای نگرانی نیست چون با مصرف دارو کاملا علائم از بین میره و به یک فرد سالم تبدیل می شه


سلام من 21فروردین نزدیکی داشتم 23 باید پریود میشدم چون پریودم خیلی منظم همین امروز صبح 2 بار baby chek گرفتم هر دو تا + بود تست خون هم امروز دادم + بود با دکترم تماس گرفتم رفتم سونوگرافی از رحم کرد ولی جنین دیده نشد گفت شاید زیر 1هفته هست که نشون نمیده حالا من حامله هستم یا نه- اگر هستم با چی سقط کنم -27 سالم هنوز عقدم - باید چیکار کنم

سلام
اگر عقد هستید نیازی به سقط نیست
با همسرتون در میون بزارید و نوزادتون رو بپذیرین
انجام سقط غیر قانونیه ولی اگه اصرار دارین می تونین با متخصص زنان مشورت کنین چون زمان زیادی از حاملگی نگذشته می تونه با چند تا شیاف سقط رو انجام بده

با سلام من 27 سالمه .دوره پریودم منظم بود یعنی سیکل28 روزه.یک روز بعد از پایان پریودم نزدیکی داشتم به دلیل شک حدودا 50 ساعت بعد قرص اورژانسی کهتکی هست خوردم 4روز بعد خونریزی داشتم کاملا درد مثل پریپریودمه این یعنی حاملم یا نه؟ دوره های بعدی پریودم بهم میخورد .ممنون میشم جوابمو بدید

سلام
شما دوره ی پریودی تون رو به هم زدید 
امکان داره تا دو سیکل پریودی منظم نداشته باشید 
از قرص LD استفاده کنید و تا دو ماه کامل استفاده کنید تا دوباره پریودتون منظم شه

با سلام من 27 سالمه .دوره پریودم منظم بود یعنی سیکل28 روزه.یک روز بعد از پایان پریودم نزدیکی داشتم به دلیل شک حدودا 50 ساعت بعد قرص اورژانسی کهتکی هست خوردم 4روز بعد خونریزی داشتم کاملا درد مثل پریپریودمه این یعنی حاملم یا نه؟ دوره های بعدی پریودم بهم میخورد .ممنون میشم جوابمو بدید

سلام
شما دوره ی پریودی تون رو به هم زدید ..حامله نیستین
امکان داره تا دو سیکل پریودی منظم نداشته باشید 
از قرص LD استفاده کنید و تا دو ماه کامل استفاده کنید تا دوباره پریودتون منظم شه

سلام من مدت دوساله میگرن دارم درماه سه روز دردداشتم الان حدود7ماهه هرروز سردرددارم پریشونم دلشوره دارم اضافه وزن پیداکردم پوست صورتم پوسته پوسته شده موهام میریزه زیرچشمام ورم کرده عادت ماهیانم نامنظمه همه اینا ازعلائم کم کاری تیروئیده درسته خیلی نگرانم.راسته که تاآخرعمربایددارواستفاده کنم؟ممکنه دیگه بچه دارنشم؟

سلام
شما یه آزمایش کامل از میزان الکترولیت ها مثل سدیم پتاسیم کلسیم و منیزیوم همچنین تست های کبدی و کلیوی و هورمون های تیروئیدی بدین
تا مطمئن شید که این علائم از چه بیماریه 
در صورتی که کم کاری تیروئید داشته باشین فقط باید دارو مصرف کنین و آزمایشات دوره ای بدین
شما به یه فرد سالم تبدیل می شین که امکان زندگی سالم بارداری سالم و نوزاد سالم رو خواهید داشت


سلام من 17 سالمه لطفا اگر امکانش هست این آزمایش رو برام تفسیر کنید.من نگرانم تالاسمی مینور هستم.
سپاس
6.8:wbc
llymph:14.7
mixed:11.8
neut:46.5
RBC:5.09
HGB:13.2
HCT:39.3
MCV:77.2
MCH:25.9
MCHC:33.6
RDW-CV:14.3
PLT:240
PDW:11.5
MPV:9.8
P-LCR:22.5

سلام
پروتوکل کشوری MCV زیر 80 ,MCH زیر 27 را بعنوان مشکوک به تالاسمی مینور تلقی کرده که آزمایشات شما هم این دو مورد رو داره
پس شما تالاسمی مینور دارین
یعنی شما باید باکسی ازدواج کنین که تالاسمی مینور یا ماژور نداشته باشه
این یه بیماری نیست و همینطور که میدونین هیچ علائمی هم نداره فقط یه کم خونی محسوب می شه که نیاز به مصرف قرص آهن وجود داره
یه صفت محسوب میشه که شما از یکی از والدینتون گرفتین

پرسش و پاسخ ((جلوگیری از بارداری - سقط - تیروئید - تفسیر آزمایشات ))

سلام.من 16هفته باردارم و ازمایشات سه ماه اولم رو چون به تعطیلات عید خورد نتونستم ببرم دکتر.تازه الان فهمیدم تیروییدم کم کاره و tsh حدودا 5 بوده.حالا کارم شده گریه که حتما تا حالا جنین تحت تاثیر قرا گ فته.من درمان رو شروع کردم ولی راستش نمی خوام به این حاملگی ا دامه بدم.کمک کنین تصمیم بگیرم.

سلام
تقریبا مطمئن باشید با 16 هفته سن جنین هنوز تحت تاثیر کم کاری تیروئید قرار نگرفته 
و اگر گرفته باشه می تونین با مصرف منظم دارو میزان اثر رو به حداقل برسونین پس :
شما سریعا دارو استفاده کنید و آزمایشات و معاینات رو انجام بدید
می تونید از جنین هم آزمایش بگیرین تا مطمئن باشید
ختم حاملگی رو در این زمان انجام ندید
انشاالله مشکلی نخواهد بود

سلام من قبل از بارداری تیرویید کم کار داشتم که قرص م خوردم نصف قرص لوتروکسین 100 داشت کنترل می شد تقریبا 2 ماه و 2 هفته بود که قرصم تموم شده بود داروخانه لوتروکسین 50 داد و دستور پزشک ننوشته بود که باید نصف نخورم و کامل خورده می شد الان هفته 8 هستم و آزمایش دادم tsh شده 12.2 خزز نگرانم خوندم که این موضوع باعث کند ذهنى بچه می شه چه طوری می تونم مطمن شم آیا آزمایشی هست که بفهمم به جنین آسیب رسیده? 
در ضمن الان تا پایان 3 ماهگی یک ماه مونده و دکتر دوز دارو رو بالا برده یک ماه دیگه باید آزمایش بدم

سلام
تیروئید جنین از هفته ۱۱ بارداری شروع به رشد می کند و این رشد تا حدود هفته ۱۷بارداری تکمیل می شود. تا قبل از این دوره یعنی بین ۳تا ۴ ماه اول حاملگی ، جنین هورمون تیروئید ندارد و از تیروئید مادر استفاده می کند.
شما باید قرص ها تون رو مرتب و آزمایشات رو منظم و دوره ای انجام بدید


باسلام
تورو خدا راهنماییم کنید
ازمایش ازدواج دادم و این شده جواب ازمایشم.دکترم میگه مشکوک به تالاسمی هستی
WBC =6:30
RBC =5:00
Hemoglobin =12.6
Hematocrit =39.1
MCV=78.2
MCH =25.2
MCHC =32.2
RDW =13.9
Platelets =261
Hb A =96.2
Hb F =1.0
Hb A2 =2.8
در ضمن 26ساله هستم

سلام 
معمولا MCV زیر 80 ,و MCH زیر 27 رو بعنوان تالاسمی مینور می شناسیم
مورد نگران کننده ای نیست
شما باید با کسی ازدواج کنید که تالاسمی نداشته باشه در این صورت :
فرزندان شما کاملا سالم هستند
تالاسمی مینور یک بیماری نیست میشه گفت یه صفته


سلام پدر من تقریبا 90 سال سن دارد و حدود 10 سال است که سکته مغزی کرده الان حدود یک ماه است که کنار لگن سمت راست او قرمز شده و حالا تقریبا مثل نوع سوم زخم بستر شده لطفا راهنماییم کنید که از چه پانسمانی استفاده کنم و ایا نیاز هست به دکتر رفت یا خیر.
با تشکر.

سلام
اگر فقط قرمز شده می تونین با تغییر وضعیت از بدتر شدن جلوگیری کنین
می تونین اطراف محل رو به آرامی ماساژ بدین 
نیاز به پانسمان نیست


سلام ببخشید ما تو دوران عقدیم و من هنوز باکرم 
ما رابطمون کامل نیست و مایع اصلا روی واژنم نریخته اما من از پیشاب میترسم خیلی نگرانم 17فروردین پریود شده بودمو و رابطمونم 27م فروردین بوده خییییییلیی نگرانم آیا احتمال بارداری هست؟؟؟درضمن از ترسمم 3 ساعت بعدش یه قرص لوونرژسترول با دز 1.5 خوردم اما بازم نگرانم یکم راهنماییم کنین توروخداااSad

سلام
بعد از نزدیکی که منجر به دخول بشه باید از یکی از این روش ها استفاده کرد 
) قرص لوونورژسترول، 2 عدد یک‌جا در اولین فرصت و ۱ عدد در ۱۲ ساعت بعد
2) ۴ عدد قرص LD یک‌جا در اولین فرصت و چهار عدد 12 ساعت بعد.
3) قرص تری‌فازیک، 4 عدد قرص سفید در اولین فرصت و 4 عدد قرص سفید 12 ساعت بعد.
و در بعضی از کشورها هم از 2 عدد قرص HD در اولین فرصت و 2 عدد 12 ساعت بعد استفاده می‌شود
فقط در صورتی که دخول انجام بشه یا منی داخل واژن ریخته بشه نگران کننده ست
در مورد شما نگرانی وجود نداره

سلام در آزمایش من mpv:12.1 بالا بوده نشانه چیه؟

سلام شما باید میزان پلاکت رو هم واسه من می گفتین

تفسیر MPV 

الف) حالت اول: PLT بالا، MPV پایین: در برخی بیماری‌ها مثل بیماری‌های کلاژن واسکولار و برخی نئوپلاسم‌ها مثل کانسر Breast ، بیماری هاچکین 2 و برونکوژنیک کارسینوما 3 و برخی نئوپلاسم‌های مخفی این حالت دیده می‌شود. 

ب) حالت دوم: PLT بالا، MPV بالا: این حالت معیاری برای بیماری‌های میلوپرلیفراتیو مثل CML ، میلوفیبروز، PVC ، Essential thrombocytemia می‌تواند باشد. 

در این بیماری‌ها پلاکت‌ها به علت نقص در stem cell بزرگ، غول‌آسا و دارای کمبود گرانول ( Hypogranular ) می‌شوند و در لام بصورت توده‌های بزرگ همراه با پاهای کاذب دیده می‌شوند. 

حالت سوم: PLT پایین، MPV بالا: (یعنی thrombocytopenia ) مثــــــــلاُ PLT= 70/000 و MPV= 16 fl


یک سوال دیگر برای من پیش اومده اینکه من حدود 2.5 سال پیش ازمایش cbc دادم wbc 8900 بود و الان 7300 است و تعداد لنفوسیت ها 46 بود و الان 31 است و تعداد مونوسیت ها 2 بود که الان شده 1 میخواستم ببینم من الان با اینکه تو رنج نرمال قرار دارن ولی کمتر از دوسال پیش شدن موردی داره ؟ (درضمن من دو هفته قبل ای ازمایش تحت استرس فوق شدید به مدت 3 هفته بودم)

سلام
میزان WBCیا همون گلبول های سفید خون به عوامل زیادی بستگی داره
گلبول های سفید خون در شرایطی مثل یه زخم یا عفونتی مثل سرماخوردگی بالا می رن و در شرایط عادی پایین تر میان
همچنین تعداد مونوسیت ها و انفوسیت ها
پس اصلا جای نگرانی نیست مشکلی وجود نداره

من جواب امایشمو گرفتم وفهمیدم تیروئید دارم داشتم خودمو گول میزدم نه ازمایشم اشتباه بود ونه سونوگرافیم من خیلی جست وجو کردم وبعد فهمیدم که در کل خانواده ای مافقط دختر دایی مادرم پرکاری تیروئیدداره چون میگن تیروئید ارثی ایا ممکن از اون به من رسیده باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام
کم کاری تیروئید می تونه ارثی باشه
نگران نباشید
با بیماری تیروئید مثل یه دوست رفتار کنید 
یه دوست که نیاز به رسیدگی داره
با مصرف منظم دارو و انجام آزمایشات منظم می تونین سالم و بدون ترس از تیروئید زندگی کنین و کاملا کنترلش کنین

پرسش و پاسخ ((جلوگیری از بارداری - سقط - تیروئید - تفسیر آزمایشات ...

man 2sal pish kamkarie tiruid dashtam betorike tsh man 25 bud 1moddati ghors mikhordam vali bade 1mah ghat kardam vali tu in moddat tariak masraf mikardam hala bade 1,5 azmaiesh dadam va didam asare kamkari azbein rafte va tsh shode 1,8 mikhastam be2nam bekhatere masrafe tariake ke kamkari tiroidam khub shode?

hatman javabamo bedid



سلام

مصرف تریک هیچ اثر ثابت شده ای روی کم کاری تیروئید نداره

حتی در بعضی موارد مشاهده شده نیاز به مصرف دارو خیلی بیشتر شده است 

پس ما ادامه این کار رو توصیه نمی کنیم




من هم از دکتر داروخانه پرسیدم هم روز بعدش پیش دکتر زنان خودم رفتم و هردو گفتن 2 تا قرص لونوژسترول یک جا, یا 1 عدد اول و بعد 12 ساعت بعدش یکی دیگه, نحوع مصرفش تو تمام سایتا هم همینجوری نوشته شده. یا کلا یه عدد دوز 1.5 یک بار خورده شه. من چون خیلی حساس بودم خیلی زیاد قبل از خورنش پرس و جو کردم

5 روز از اتمام پریودم گذشته بود

الان 10 روز از مصرف قرص گذشته و هنوز پریود نشدم, به شدت هم دلدرد و کمردرد دارم

نمی دونم باید برم پیش دکتر یا بازم منتظر بمونم


سلام
معمولا شما پریود خواهید شد
نیاز به ویزیت دکتر نیست
در صورتی که تا 15 روز دل درد داشتید به متخصص مراجعه کنید

salam man bad az 12 saat nazdiki halate tahavo dashtam har chand kandom pare nashod ama mashkuk be bardari shodam va 1 ghorse zede tahavo va nim saat bad 4 ta ld khordam badesh khunrizi dashtam va bade 12 saat ravesh ra tekrar ama bad 2saat hame chiro nbala avordam.aya ehtemale bardari hast albate pardam hanuz pare nashode bayad alan dobare ghors bokhoram??/ld












سلام
اولا باید بگم امکان بارداری حتی با وجود بکارت وجود داره
اما در مورد شما و با وجود کار های که شما انجام دادی امکان بارداری کمه


سلام
من یه رابطه کنترل نشده با همسرم داشتم که البته منی داخل ریخته نشد ولی روز واژن ریخت و من چون شک داشتم حدود 21 ساعت بعد از رابطه 2 عدد قرص لونوژسترول به صورت یکجا مصرف کردم,اول اینکه برام عجیب بود که دچار هیچ گونه تهوع نشدم البته 4 ساعت قبلش دیمن هیدرینات مصرف کرده بودم.
2 روز بعد از خوردن قرص ها دلدرد که کاملا شبیه دلدرهای قاعدگی هست شروع شد اما الان که 8 روز از خوردن قرص می گذره و با وجود دلدردهاو کمردرد هایی که 6 روه ادامه داره هنوز پریود نشدم
آیا هنوز برای پریود دیر نشده؟

سلام
چند روز از پریود شما گذشته بود که قرص اورژانس رو مصرف کردین ؟
باید بعد از مصرف دو تا قرص لونوژسترول 2 تای دیگه دوازده ساعت دیگه مصرف کنین !!




سلام
دختری 25ساله هستم. پریود نامنظمی دارم. تاریخ آخرین بار 14اسفند بود. 6 فروردین با نامزدم نزدیکی داشتیم اما دخول انجام نشد و فقط روی بدنم ریخته شد. تست بیبی چک مثبت بود. دکتر سایتوتک تجویز کرد. دز مصرف پیشنهادی شما چقدر است؟
ممنون میشم سریع و به ایمیلم جواب بدید.

سلام
فقط با نظر و دستور پزشک استفاده شود
قرصهای میزوپروستول با نام تجاری سیتوتک یا سایتوتک (Cytotec) به شکل قرص خوراکی ۲۰۰ میکروگرمی وجود دارد و اولین بار از آن برای درمان زخمهای معده استفاده شده است. 
مصرف حداکثر ۶۰۰ میکروگرم آن بصورت واژینال و یا ۸۰۰ گرم آن بصورت خوراکی تا ۹۵ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری می شود.
معمولا متخصصان با توجه به سن بارداری و سیستم بدنی شما دو روش واژینال و زیر زبانی را برای مصرف قرصها توصیه می کنند البته اکثر اوقات ترکیبی از مصرف زیر زبانی و واژینال توصیه می شود.

۴۰۰ میکروگرم میزوپروستول خوراکی نسبت به ۲۰۰ میکروگرم میزوپروستول واژینال سریع‌تر اثر می‌کند ولی عوارض جانبی بیشتری دارد. استفاده واژینال موثرتر از روش زیر زبانی است.رژیم پیشنهادی برای سه ماهه اول بارداری استفاده از ۸۰۰ میکروگرم واژینال هر ۱۲ ساعت تا حداکثر سه دوز است معمولا با توجه به سن بارداری در سه ماهه دوم متخصص مصرف این قرصها را به شکل زیر توصیه می کند:

۱۷ -۱۳ هفته، ۲۰۰ میکروگرم واژینال هر شش ساعت تا ماکزیمم چهار دوز یعنی ۸۰۰ میکروگرم
۲۶ -۱۸ هفته، ۱۰۰ میکروگرم واژینال و ماکزیمم چهار دوز هر شش ساعت. 
بیشتر از ۲۷ هفته ۵۰- ۲۵ میکروگرم هر شش ساعت تا حداکثر شش دوز.


سلام خسته نباشد.کمتر از 2ساعت بعد از نزدیکیه مشکوک به ریختن اسپرم. از 2تاقرص ارژانسی استفده کردم.اما جای 12 ساعت بعد 14 ساعت بعد از یه نوع دیگه قرص ارژانسی استفاده کردم.البته 15 روز اول از تموم شدن پریدیم بود.نزدیک ده روز میگذره از خوردن قرص ها هنوز پریود نشدم.احتمال حاملگی هست؟

سلام
شما باید از همون قرص بعد از 12 ساعت استفاده کنین
) قرص لوونورژسترول، 2 عدد یک‌جا در اولین فرصت و ۱ عدد در ۱۲ ساعت بعد
2) ۴ عدد قرص LD یک‌جا در اولین فرصت و چهار عدد 12 ساعت بعد.
3) قرص تری‌فازیک، 4 عدد قرص سفید در اولین فرصت و 4 عدد قرص سفید 12 ساعت بعد.
و در بعضی از کشورها هم از 2 عدد قرص HD در اولین فرصت و 2 عدد 12 ساعت بعد

میزان هورمون قرص ها متفاوته
امکان داره میزانش برای پریود شدن شما کافی نباشه

سلام،خسته نباشید،آیاTsh9,4خیلی بده وبایدهمیشه دارومصرف کنم؟!;-)

سلام
شما نیاز به مصرف دارو و انجام آزمایشات دوره ای دارین
در صورت مصرف مرتب قرصها و انجام معاینات و آزمایشات دوره ای منظم شما مشکلی نخواهید داشت