دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

تولد زودرس یا نارس Preterm(premature)birth

 سلام 

از نظر تعریف به بروز علایم ونشانه های زایمان قبل از هفته 37 حاملگی (یا کمتر از 259 روز از LMP) زایمان زودرس  یا نارس   و به وقوع آن تولد نارس گفته  می شود و نوزادانی که در این زمان به دنیا می ایند صرفه نظر وزنشان نارس تلقی می شوند . 

 

شیوع  زایمان زودرس حدود 8% کل حاملگی ها است و اهمیت آن در عواقب و سرانجام نامطلوب حاملگی است. در کل زایمان زودرس عامل حدود 70% موارد مرگ و میر دوران پره  ناتال   در کودکان بدون انومالی است .موربیدیتی های زایمان زودرس عبارتند از : سندرم زجر تنفسی (RDS) ، خونریزی داخل بطنی (BPD) ، مجرای شریانی باز (PDA) ، رتینوپاتی نارس(ROP) ، Sepsis ، آپنه، هایپر بیلی روبینمی ،هیپوگلیسمی نوزادی .  

در رابطه با زایمان زودرس اول از همه بایستی تشخیص درست داد. در درجه دوم باید عوامل و ریسک فاکتورهای زایمان زودرس شناخته شوند و در مرحله آخر نحوه اداره و کنترل زایمان قرار خواهد گرفت.  

·  تشخیص زایمان زودرس:برای تشخیص زایمان زودرس اول از همه بایستی سن دقیق حاملگی شناسایی شود که می توان از LMP مطمئن، تست حاملگی، اولین مرتبه شنیدن صدای قلب جنین ، بررسی سریال ارتفاع رحمی و سونوگرافی استفاده کرد.پس از تشخیص سن حاملگی (بیش از 20 هفته و کمتر از 38 هفته) زمانی تشخیص زایمان زودرس داده می شود که انقباضات رحمی ( به مدت 20 تا 30 ثانیه ) به فواصل زمانی 5تا 8 دقیقه یا کمتر رخ داده و همرابا تغییرات پیش رونده ( طی نیم تا یک ساعت ) سرویکس ( دیلاتاسیون بیشتر از دو سانتیمتر و یا افاسمان بیشتر از 80% ). 

 

·  علایم و نشانه های اولیه عبارتند از: کرامپ های شبه قاعدگی، کمر درد ، احساس فشار لگنی، افزایش ترشحات واژینال ، افزایش دفعات ادرار کردن ، ترشحات واژینال آغشته به خون(Show) و یا خونریزی واژینال . 

 

·       علل و عوامل مستعد کننده  زایمان و تولد نارس:  

دسته اول: علل دموگرافیک : سن کمتر از 18 سال یا بالای 40 سال ، نژاد سیاهپوست، سطح فرهنگی اقتصادید پایین ، تحصیلات پایین . 

 

دسته دوم : عوارض مامایی : جفت سرراهی ، دکلمان جفت، نارسایی جفت، پلی هیدرآمینوس یا الیگو هیدرامینوس ، سابقه تولد نارس ، حاملگی چند قلو ، فاصله کم بین حاملگی ها (کمتر از سه ماه) ، PROM ، افزایش وزن نامناسب دربارداری، سابقه سقط ، سابقه صدمات سرویکس یارحم ، فعالیت جنسی بالا ، ندلشتن مراقبت های دوران بارداری .  

دسته سوم :عوارض طبی : افزایش فشارخون ، بیماری کلیوی ، بیماری قلبی ، عفونت ها که از مهمترین ریسک فاکتورها است مخصوصاً عفونت های ادراری ، سوء تغذیه یا چاقی بیش از حد ، اعتیاد، زخم پرفوره پپتیک ، هر نوع استرس شدید ، کم خونی شدید .  

·  مراقبت های (پیشگیری) پره ناتال در بیماران پر خطر : 

 آموزش علایم هشدار دهنده زایمان به بیمار و مراجعه سریع به پزشک معالج در صورت بروز آنها بسیار مهم است.بیمارانی که در هفته 22 تا 32 حاملگی قرار دارند بایستی هر یک تا دو هفته ویزیت شوند .در معاینه دوره ای توجه  به تغییرات سرویکس (دیلاتاسیون،افاسمان ، تغییر پوزیشن ) ، انقباضات رحمی و عفونت ژنیتال در درجه اول قرار دارند .در بیمارانی که ریسک زایمان زودرس و یا احتمال عفونت واژینال بالا است می توان PH واژن را به طور دوره ای اندازه گیری نمود .PH بیشتر از 5/4 نمایان گر باکتریال واژینوزیس بوده و بهتر است درمان شود.(مترونیدازول mg250  سه بار در روز به مدت 7 روز یا اریترومایسین mg400 سه بار در روز به مدت 14  روز ) .  

در صورتی که شواهد بالینی دال بر احتمال زایمان زودرس قوی باشد می توان از تست های اختصاصی تری استفاده نمود مثل : سونوگرافی ، اندازه گیری فیبرو نکتین سرویکوواژینال، اندازه گیری استریول بزاقی و ...  

در حال حاضر عملی ترین و مناسب ترین روش برای این منظور سونوگرافی سرویکس است در صورتی که طول سرویکس بیش از 3 سانتیمتر باشد و یا فعالیت تنفسی جنین وجود نداشته باشد احتمال وقوع زایمان زودرس در چند روز آینده بسیار کم خواهد بود.  

از آنجاییکه تحریک breast باعث ترشح اکسی توسین و ارگاسم موجب انقباص رحمی می شود و مایع منی حاوی مقدار زیادی پروستاگلاندین است لذا توصیه می شود بیماران فعالیت جنسی اشان را کاهش دهند . بایستی تا حد امکان سایر عوامل مستعد کننده را حذف کرد یا تخفیف داد مانند: کاهش استرس ، افزایش استراحت عدم استعمال دخانیات، اجتناب از ورزش های سنگین وشدید، درمان سریع عفونت ها.  

*تدابیر درمانی :

اکثر موارد زایمان زودرس نه تنها نیاز به درمان ندارند (درمان موثر نخواهد بود) بلکه حتی در بسیاری از موارد پیشگیری از زایمان ممنوع است و فقط 25% بیماران مناسب درمان خواهند بود . موارد منع درمان عبارتند از:PROM ، دکلمان، کوریوآمنیوتیت، پره اکلامپسی شدید، دیسترس جنینی، بیمار وارد فاز فعال زایمان شده باشد.  

-   اقدامات عمومی:بستری شدن در مرکز مجهز با امکانات واحد مراقبت ویژه نوزادان ، بیمار NPO باشد ، در طول مدت درمان مانیتورینگ FHR و علایم حیاتی مادر الزامی است . 

 

-   استراحت و هیدراتاسیون : بیمار بایستی در طول مدت درمان در بستر استراحت کند ( CBR) ترجیحاً به پهلوی چپ دراز بکشد ، تجویز سریع مایعات ml500 محلول ایزوتونیک ( نظیر دکستروز 5% در نرمال سالین 5/0 % یا رینگر در دکستروز 5% ) در مدت 30 دقیقه تجویز شود . 

 

بیمارانی که دیلاتاسیون کمتر از دو سانتیمتر دارند استراحت و هیدراتاسیون در 50% موارد در توقف انقباصات موثر هستند و توکولیتیک ها این میزان را به  75% می  رسانند.  

-   تسکین:در صورت وجود درد استفاده از یک مسکن مخدر نظیر مورفین یا پتدین مناسب خواهد بود .  

-   توکولیتیک ها : در صورتی که پس از یک ساعت از اقدامات فوق تغییرات سرویکس و یا انقباصات رحمی همچنان ادامه داشت آنگه نوبت به استفاده از توکولیتیک ها می رسد .سه داروی سولفات منیزیم ، بتا سمپاتومیمتیک مثل ریتودرین و تربوتالین و مهارکننده های پروستاگلاندین مثل ایندو متاسین رایجتر هستند .  

1-    منیزیم سولفات از طریق کاهش غلظت کلسیم داخل سلولی باعث مهار انقباصات رحمی می شود .دوز اولیه 6گرم ظرف 15 تا 30 دقیقه وریدی تزریق می شود داخل 100تا 200سی سی  محلول قندی نمکی یا دکستروز واتر 5% .در طول مدت تجویز دارو بایستی علایم حیاتی مخصوصاً فشار خون و تعداد تنفس و رفلکس های وتری عمقی هر یک ساعت و مایعات دریافتی و خروجی هر2 تا 4 ساعت کنترل شود .  

2-    بتا سمپاتومیمتیک ها : اکثر داروهای این گروه هر دو نوع گیرنده بتا را تحریک می کنند اما برخی از آنها نظیر تربوتالین و ریتودرین بیشتر گیرنده های بتا دو را تحریک می کنند و به همین دلیل از این گروه در درمان زایمان زودرس استفاده می شود .  

3-    ایندو متاسین : یک داروی ضذ التهابی غیر استروئیدی است و باعث کاهش سنتز پروستاگلاندین ها می شود و باعث توقف کوتاه مدت زایمان می شود و مصرف آن فقط در زیر 32 هفتگی مجاز است .  

4-    کلسیم بلوکر ها : این داروها مخصوصاً نیفیدیپین موثرتر و کم عارضه تر از بتا اگونیست ها و سولفات منیزیم هستند و در آینده نزدیک به عنوان انتخاب اول در درمان زایمان زودرس در نظر گرفته خواهند شد

همو توراکس

 


تجمع خون در حفره جنب را هموتوراکس گویند که موجب کلاپس ریه در سمت مبتلا می شود .در هموتوراکس خون وارد حفره پلور می شود .اگر هموتوراکس کوچک باشد (کمتر از 300 میلی متر )خود به خود جذب می شود.چون خون به تدریج جذب خون می گردد.اما اگر شدید باشد (بیش از 1500 میلی متر )باعث کلاپس ریه و هیپو ولمی خواهد شد.

تظاهرات بالینی:

در دق سمت مبتلا ماتیته پدید می آید . تا کیکاردی –جابجایی تراشه به سمت سالم (در موارد شدید )-از بین رفتن صداهای تنفسی در طرف مبتلا – کاهش فشار خون و شوک

تشخیص:

در هر سه مورد سمع ریه ها ، کاهش صداهای تنفسی در سمت مبتلا را نشان می دهد .
-  در پنوموتوراکس : تاریخچه پنوموتوراکس قبلی – یافته های معاینات بالینی- ترومای قفسه سینه – تاکی پنه –انحراف تراشه به طرف سالم – آمفیزم زیر جلدی
- در پنوموتوراکس فشارنده:یافته های معاینه بالینی(تنگی نفس –درد قفسه سینه با انتشار به شانه-تاکی پنه-هایپررزونانس روی ناحیه مبتلا –کاهش لرزش لمسی روی ناحیه مبتلا
- در هموتوراکس :(تارخچه وجود عوامل خطرزا شامل ترومای قفسه سینه –کارسینوم و کار گذاشتن کاتتر ورید مرکزی و یافته های بالینی(تنگی نفس –درد قفسه سینه –ترومای قفسه سینه –تاکی پنه-علائم شوک)
-در آزمایشات تشخیصی:رادیوگرافی قفسه سینه-کلاپس ریه-تجمع مایع و جابجایی تراشه از خط وسط را نشان می دهد.

درمان:

- اهداف درمانی شامل اتساع مجدد ریه- خارج نمودن خون از حفره پلور- برقراری فشار منفی داخل پلور
-  تدابیر دارویی و غیر دارویی ندارد.
- روش های مخصوص طبی – جراحی:(کاهش فوری فشار پنوموتوراکس فشارنده بوسیله گذاشتن کاتتر با سوراخ بزرگ (شماره 18)بین فضای بین دنده ای دوم و سوم در خط میدکلاویکولار
-  گذاشتن کاتتر لوله سینه و برقراری سیستم درناژ

عوارض:

- اختلال در تبادل گاز  
- کلاپس قلبی و عروقی
- هیپر ولمی (در هموتوراکس)
- آتلکتازی
- آمبولی ریه
- عفونت

کاربرد فرایند پرستاری (تشخیص و مراقبت پرستاری)


- تعداد تنفس 20- 12بار در دقیقه باشد.
- صداهای ریه در هر دو طرف یکسان باشد.
-انبساط قفسه سینه قرینه باشد.
- بیمار را به تنفس عمیق با استفاده از اسپیرومتری تشویقی هر 1-2 ساعت آموزش دهید.
- چنانچه بیمار هیپرونتیلاسیون دارد او را به تنفس آرام تشویق کنید.

- خصوصیات تنفس
- کنترل مکرر علائم حیاتی
- سمع مکرر صدا های ریه
- کنترل گاز های خون شریانی و اشباع اکسیژن
- وضعیت راحت برای تسهیل تنفس
- دارو جهت درد در صورت تجویز قابل کنترل است.

- علائم غیر کلامی درد وجود نداشته باشد
- بیمار اظهار نماید که درد کاهش یافته است

تدابیر پرستاری شامل :

-  دادن داروی ضد درد در صورت لزوم
-  وضعیت راحت
-  بررسی وجود اضطراب و ترس
- دادن آرامش بخش در صورت لزوم
روش های غیر دارویی جهت از بین بردن درد مانند انحراف فکر- ماساژ و آرام سازی

آموزش و ترخیص: 


 

1- الگوی تنفسی غیر موثر ناشی از درد قفسه سینه که با تدابیر لازم الگوی تنفسی باید بهبود یابد بطوریکه موارد زیر را نشان دهد: 2- از عضلات کمکی در تنفس استفاده نشودکه با کنترل: 3- درد ناشی از گذاشتن لوله سینه که با تدابیر زیر باید کاهش یابد: 2- آموزش تمرینات دامنه حرکتی برای طرف مبتلا که جهت پیشگیری از بروز محدودیت در دامنه حرکات و عملکرد بیمار انجام می شود که بصورت انقباض عضلات بازویی می باشد . (ورزشهای پاسیو) 3- آموزش ورزش های تنفسی برای اتساع کامل ریه ها (تمرینات تنفسی عمیق و استفاده از اسپیرومتری تشویقی) 4- به بیمار یاد آور شوید که از افرادی که عفونت تنفسی و آنفولانزا دارند پرهیز نماید . 5- به بیمار گوشزد شود تا بهبود کامل از فعالیت پیوسته و شدید خودداری نماید(مثلا بلند کردن اجسام سنگینتر از 10کیلوگرم ) 6- به بیماران تاکید شود که از ارتفاعات زیاد –  پرواز با هواپیماهای بدون دستگاه تنظیم فشار هوا و غواصی خودداری نماید . 7- کار با بیمار برای انجام برنامه ورزشی صحیح 1- آموزش علائم و نشانه های پنوموتوراکس (در صورتی که در بیمار عود کننده باشد).   

تشخیص پرستاری

  

سلام 

من پرستارم و به کارم عشق می ورزم ... 

از این شعار ها زیاد بلد نیستم ... بی خیال  

از دوستان خوبم گفتن که تشخیص پرستاری در مورد یه سری بیماری های تابلو و البته مهم بنویسم  (( خوب حداقل از اینا رو که بلدم !!! ))  

اینم فکر خوبیه  

از این به بعد با هر پست متفرقه یه پست تشخیص پرستاری می نویسم ( البته مختصر و مفید ) 

 دوستان دانشجو : به خاطر اینکه من هنوز چند سالیه که دیگه دانشجو نیستم می تونم تو مسائل به وجود اومده تو درسا یا تو کارآموزی ها کمکتون کنم مثلا هر مسئله ای  

.. 

... 

.... 

.....  

 

1- اسکلروز چند گانه ( MS )  

دمیلینه شدن پیشرونده CNS  

تظاهرات ": روند بیماری ( RR ) است یعنی دارای بهبود نسبی و عود مجدد است .  

علائم نشاندهنده ی محل ضایعه یا تلفیق ضایعات است .

نشانه های اولیه ": خستگی . ضعف . عدم تعادل . درد . افسردگی و .... 

عوارض ثانویه ": عفونت های ادرای و تنفسی . یبوست . زخم های فشاری . تغییر شکل های ناشی از کنتراکتور . ادم اندام تحتانی و .... 

تشخیص پرستاری ": اختلال در تحرک ناشی از ضعف و فلج و اسپاسم . خطر آسیب دیدگی در ارتباط با اختلالات حسی و بینایی . اختلال در دفع ادرار و مدفوع . اختلال در ارتباط کلامی ناشی از درگیر شدن اعصاب مربوطه . اختلال در فرایند های تفکر ناشی از اختلال در عملکرد مغزی . اختلال در کنترل امور زندگی و خانه . احتمال بروز اختلالات جنسی در ارتباط با درگیر شدن نخاع یا واکنش های روانی و ...

 

2- دیابت وابسته به انسولین  ( IDDM )  

دیابت جوانان - علت ناشناخته  

تظاهرات ": پلی اوری . پر نوشی . پر خوری . کاهش وزن مکرر . کتو اسیدوز . دهیدراتاسیون 

عوارض ": کما . هیپو کالمی یا هیپر کالمی . هیپو کلسمی . استئوپنی . هیپوگلیسمی و .. 

تشخیص پرستاری ":  

کاهش حجم مایعات . پر خطر برای عفونت . تغییر در تغذیه کمتر از نیاز بدن . کمبود آگاهی مربوط به فقدان آگاهی و اطلاعات درباره ی بیماری . اختلال در اداره کردن زندگی 

 

3- هموفیلی  

اختلال انعقادی مادرزادی - کمبود فاکتور های 8و 9 

تظاهرات ": درد . تورم .گرمی .کاهش حرکت . هماتوم بزرگ بعد از عفونت ها . خونریزی . اکیموز های زیر جلدی و ... 

عوارض ": آتروفی های پیشرونده . کنتراکچر های عضلانی . فلج . خونریزی داخل جمجمه ای . افزایش فشار خون . نارسایی کلیه . هپاتیت . ایدز و .... 

تشخیص پرستاری ":  

پر خطر برای کاهش حجم مایعات . احتمال بالای آسیب و صدمه . احتمال زیاد برای تغییر در رشد و تکامل . کمبود آگاهی . تغییر در فرایند خانواده . احتمال تدبیر غیر موثر رژیم غذایی  . احتمال زیاد برای نقص در تحرک فیزیکی و ...